Afsluiting Bethania-project

In de periode 2019-2024 heeft de ZWO-commissie van de Ark samen met de Zendingscommissie van de Dorpskerk via Kerk in Actie de christelijke organisatie Bethania in Moldavië ondersteund.

In de dagcentra in Tintareni en Bulboaca ontvangen kwetsbare kinderen huiswerkbegeleiding, een maaltijd en psychosociale hulp. Er zijn dagelijkse sport- en buitenactiviteiten en elke maand worden de verjaardagen van de kinderen gevierd. Gemiddeld nemen 100 tot 150 kinderen per jaar deel aan de activiteiten. Tijdens de zomer worden kinderkampen georganiseerd. Daarnaast organiseert Bethania in beide centra ook moedergroepen waarin opvoedingsproblemen en casussen rond de voortgang van hun kinderen besproken kunnen worden.

Bethania biedt ook ondersteuning aan ouderen. Dit kan gaan om een ontbijt of lunch, persoonlijke hygiëne en wasservice, gratis vervoer, aankoop van medicijnen, materiële ondersteuning (zoals kleding, beddengoed, brandhout, rollators, krukken en rolstoelen) en ook emotionele ondersteuning. Het team van Bethania biedt de meest kwetsbare ouderen in Tintareni en Bulboaca thuiszorg en een warme maaltijd. De maatschappelijk werker is voor verschillende ouderen een vertrouwd persoon met wie ze hun angsten, zorgen en geluk delen. Per jaar nemen gemiddeld 50 tot 75 ouderen deel aan de activiteiten in het centrum en krijgen ongeveer 100 ouderen regelmatig zorg aan huis.

Via Kerk in Actie hebben wij Bethania financieel kunnen ondersteunen met € 24.000 vanuit de Dorpskerk en € 42.000 vanuit de Ark. Dit geld komt voor een belangrijk deel uit collectes en de vaste vrijwillige bijdrage. Daarnaast hebben we verschillende acties georganiseerd om geld voor het project op te halen, zoals concerten (The Psalm Project en Gerald Troost), verkoop van Kerstdecoraties, tweemaal een dinertour en een wijnproeverij met Moldavische wijnen.

De komende jaren gaan we een nieuw project ondersteunen in Bangladesh. Meer informatie hierover volgt op de startzondag. Dit betekent overigens niet dat Bethania nu geen geld meer krijgt vanuit Nederland. Kerk in Actie blijft het project ondersteunen. Andere kerken zullen het stokje van ons overnemen.

Namens Kerk in Actie en het team van Bethania bedanken wij iedereen voor de financiële ondersteuning in de afgelopen jaren! Samen zijn we kerk, hier en in Moldavië.

moldavie2

Namens de ZWO-commissie,