Noodhulp slachtoffers aardbeving

Dit bericht is verlopen op 2023-04-11

Afgelopen maandag werden Turkije en Syrië getroffen door twee allesverwoestende aardbevingen, gevolgd door meer dan 25 naschokken.
Duizenden mensen hebben de ramp niet overleefd, en dat aantal loopt nog steeds op. Daarnaast zijn er tienduizenden gewonden en vele gebouwen zijn ingestort.

Kerk in Actie is direct begonnen met een noodhulpactie voor de slachtoffers in Syrië, omdat we daar via onze partners, lokale kerken, hulp op de juiste plek kunnen geven.
Hulp is dringend nodig, want na een bloedige burgeroorlog gevolgd door een diepe economische crisis is dit opnieuw een grote ramp voor een kwetsbaar land als Syrië. De situatie is des te moeilijker omdat de weersomstandigheden belabberd zijn: er valt sneeuw, regen en het is koud. Kerken vangen zoveel mogelijk mensen op en voorzien hen van maaltijden, medicijnen en dekens. Anderen krijgen dakzeilen waarmee ze zich in hun beschadigde huis zo goed mogelijk kunnen beschermen tegen neerslag en kou.

Kerk in Actie ondersteunt lokale kerken maximaal vanuit het noodhulpprogramma dat in Syrië al jarenlang actief is.
Komende zondag 12 februari houden we bij het uitgaan van de kerk een extra collecte voor de zwaar getroffen bevolking van Syrië.
U kunt ook geven vanuit uw tegoed in de Appostel-app of door directe overschrijving aan Kerk in Actie: NL89 ABNA 0457 457 457 t.n.v. Kerk in Actie te Utrecht, o.v.v.  'Noodhulp'.

Doe mee en geef! Uw steun is dringend nodig.
Namens ds. Selimian, predikant van een van onze partnerkerken in Aleppo, zeggen we: “Dank voor uw bezorgdheid, gebed en hulp.”

Gebed voor Syrië en Turkije

Schepper en Onderhouder van ons leven,

Als de aarde schudt op haar grondvesten,
bent U onze toevlucht en kracht.
Wij bidden voor allen die getroffen zijn
door de aardbevingen in Turkije en Syrië.

Geef hen moed om deze tijd te doorstaan,
troost als zij treuren om het verlies van geliefden,
en vertrouwen dat er leven mogelijk is na deze ramp.

Zegen alle reddingswerk, praktische steun,
medische, psychische en geestelijke zorg.
Mogen haat en verdeeldheid in de regio
plaatsmaken voor solidariteit, gastvrijheid en vrede,
zodat de samenleving opnieuw kan bloeien.

In de naam van onze Redder, Jezus Christus,

Namens de diaconie,