Nieuwsbrief Een Levende Gemeente Beweegt

Dit bericht is verlopen op 2023-12-31

Voortgang project ELGB

Op zaterdag 18 maart was het ELGB-begeleidingsteam door de kerkenraad uitgenodigd mee te denken over hoe we met ons kerkgebouw willen omgaan, en over het onderwerp dat hier onlosmakelijk bij hoort: ‘wat voor kerk willen we zijn’. Met het laatste deel is het ELGB-begeleidingsteam al geruime tijd in de weer.

Donderdag 30 maart heeft het ELGB-begeleidingsteam overleg gehad met het moderamen. Tijdens dit overleg is afgesproken dat het vervolggesprek met de gemeenteleden over het kerkgebouw en ‘wat voor kerk we willen zijn’ gepland wordt op dinsdagavond 16 mei. Het ELGB-begeleidingsteam zal die avond ook aanwezig zijn.

Met het moderamen hebben we ook de uitkomsten van onze evaluatie over het ELGB-project en onze werkwijze gedeeld. Natuurlijk willen we de uitkomsten ook met jullie delen.

De aanpak tot nu toe
Op basis van de analyse van de vragenlijsten hebben we in beeld gebracht op welke punten en in welke richting de gemeente een verandering van ons kerkzijn voor ogen heeft. De analyse is positief ontvangen en de gemeente is erachter gaan staan. We hebben gekozen voor een activiteitgerichte veranderaanpak met als vier hoofdthema’s geloofsontwikkeling, kerkdiensten, gemeentezijn en kerk naar buiten. Op de Startzondag in september 2022 hebben de gemeenteleden hun interesse kunnen aangeven en kon men zich opgeven om zo’n activiteit te organiseren. Wij hebben een methode gemaakt om de activiteiten te kunnen evalueren.

Stand van zaken
We constateren nu echter dat het project ELGB te weinig aanslaat in de gemeente. Daarbij zeggen we meteen dat er in onze gemeente al heel veel gebeurt en dat er vele activiteiten voor jong en oud zijn. We zien ook dat een deel van de gemeente zich enorm inzet voor onze kerk. De activiteiten die ELGB nu ‘ondersteunt’ zijn meer van hetzelfde; ze zijn niet vernieuwend en dat was wel een uitgangspunt van ELGB. Het lijkt erop dat de gemeente de urgentie van ELGB niet (genoeg) ervaart. Daarnaast lijkt de manier van werken niet aan te sluiten bij de gemeente.

M.b.t. het uitvoeren van de (vernieuwende) activiteiten constateren we dat

1. slechts een beperkt aantal gemeenteleden zich heeft opgegeven om activiteiten te gaan organiseren. Dit geldt m.n. voor de thema’s geloofsontwikkeling en kerkdiensten.
  2. er geen vernieuwende activiteiten ontwikkeld worden, maar activiteiten die ‘meer van hetzelfde’ zijn. Dit zijn overigens wel waardevolle activiteiten (zoals bijvoorbeeld de Pareltjes uit het liedboek, de maaltijd en de strandwandeling.)
  3. er veel tijd nodig is bij de gemeenteleden om activiteiten voor te bereiden.
  4. er al veel gemeenteleden zeer actief zijn met andere activiteiten in onze kerk.

Kijken we meer naar onszelf dan constateren we:

1. dat een projectmatige aanpak met pilots/activiteiten een meer organische aanpak in de weg zit,
  2. dat onze begeleidende/stimulerende rol er onvoldoende uitkomt.
  3. dat we wellicht een te formele aanpak gehanteerd hebben.

​Er zijn ook echt wel dingen die wél goed gegaan en/of bereikt zijn. Zo waren enkelen van ons aanwezig bij het Familiediner om met andere kerken te spreken over samenwerking en gaat er samen met de diaconie een kerkdienst rond het thema ‘armoede’ georganiseerd worden.

Zaken die van grote invloed zijn (geweest) op het ELGB-project:

1. De coronaperiode heeft een remmende werking gehad op de uitvoering van het project. Zowel de start als de uitvoering is enorm vertraagd.
  2. Na corona wordt de zondagse kerkdienst minder bezocht. Het streamen van de kerkdiensten heeft tot een nieuwe wijze van meeleven geleid.
    Hier tekenen we nog het volgende bij aan. Uit de analyse kwam naar voren dat het elkaar ontmoeten heel erg wordt gemist. Nu, na corona, zien we dat het bezoek van de kerkdienst sterk is afgenomen, terwijl dat juist een moment/plek is om elkaar te kunnen ontmoeten!
  3. Het ontbreken van een eigen predikant. Het is moeilijk met invalpredikanten een vernieuwende beweging op gang te brengen.

Conclusies:

1. We ervaren te weinig ‘vernieuwingsdrang’ van de gemeente, ondanks dat we op allerlei manieren geprobeerd hebben de gemeente mee te nemen in het project.
  2. De gekozen aanpak lijkt niet aan te slaan bij de gemeente.
  3. De gekozen aanpak lijkt niet aan te slaan bij (een deel van) het begeleidingsteam.
  4. De gemeente merkt eigenlijk maar weinig van ELGB.

Hoe verder
Het onderwerp ‘wat voor kerk willen we zijn’ en ‘de toekomst van de gemeente van De Ark’ is voor ons allen van belang.  Op 16 mei is jullie aanwezigheid en inbreng belangrijk. Ook voor de verdere voortgang van het ELGB-project.

Met groet,
namens het begeleidingsteam,