Een levende gemeente beweegt verder

Dit bericht is verlopen op 2023-12-31

De laatste berichten over ‘een levende gemeente beweegt’ dateren van maart jl. Sinds die tijd is er wel wat gebeurd in ons maatschappelijk en kerkelijk leven. Kerkdiensten zijn een periode geheel gestopt en inmiddels met een zeer beperkt aantal gemeenteleden weer gestart. Wij hopen dat er straks weer een tijd komt dat we met de gehele gemeente weer “kerk kunnen zijn” in De Ark.

Wat is er gebeurd?

Op aangeven van het moderamen en kerkenraad is besloten het project ‘Een levende gemeente beweegt’ (ELGB) nog niet in gang te zetten. Wel heeft de voorbereidingsgroep op de achtergrond al veel gedaan. We hebben besproken hoe fase 1 kan worden gestart,  vragenlijsten in concept opgesteld, overleg met het moderamen gevoerd, met de stille hoop dat na de vakantieperiode met de gemeenteleden in groepen gesproken kan worden. Helaas, ook nu gooit COVID-19 nog steeds roet in het eten. In september hebben we met het moderamen gesproken over de impact van het vertrek van Antoinette, het Corona virus en de komst van een ambulante predikant. De kerkenraad heeft daarop aangegeven dat het project ELGB ongewijzigd van start zou moeten gaan. Begin november hebben we met het moderamen opnieuw aan tafel gezeten en is besloten te starten met Fase 1 van het project ELGB.

Van voorbereiding naar begeleiding

Als voorbereidingsgroep zijn we op een punt gekomen dat we onze plannen (die in concept gereed zijn) willen delen met gemeenteleden die mee willen doen aan dit project. Met “mee willen doen” bedoelen we niet de gesprekken met alle gemeenteleden. Die gesprekken zijn bedoeld voor iedereen en daar gaan we jullie binnenkort over informeren. Nee, met “mee willen doen” bedoelen we ook echt een rol spelen in de begeleiding van het project. Met elkaar de schouders eronder zetten en de kar verder trekken. We willen de voorbereidingsgroep daarom transformeren naar een begeleidingsteam.

Samenstellen begeleidingsteam

De meest ideale situatie is als het begeleidingsteam bestaat uit mannen en vrouwen uit alle leeftijdsgroepen. Wij hopen dan ook dat jullie je aanmelden als lid van het begeleidingsteam om de drie lege plekken in te vullen. Mochten jullie vooraf vragen hebben over het project ELGB of welke rol een lid van het begeleidingsteam heeft, neem dan contact op met een van ons.

We kunnen pas echt van start gaan als het begeleidingsteam compleet is. We kijken uit naar jullie reactie.

Vervolg

Een volgende stap is dan het bespreken van de concepten die er liggen. Deze worden door het begeleidingsteam omgezet naar de definitieve documenten die we tijdens de uitvoering van Fase 1 gaan gebruiken.

Eerdere informatie

Als jullie nog willen teruglezen wat er in eerdere nieuwsbrieven is geschreven over het project ELGB, dan is dit mogelijk via de website van De Ark: https://www.kerk-de-ark.nl/een-levende-gemeente-beweegt

Met vriendelijke groet,

De voorbereidingsgroep