Nieuws uit Kenia

Kenia, Kassen, Kennis

Zo’n twaalf jaar geleden startten de Berkelse PKN-kerken, de Dorpskerk en De Ark, een project in een klein dorpje, genaamd  Plateau, in West Kenia, gelegen aan de Kipsinende-rivier. Het plan was om andere producten te gaan verbouwen dan de  veelvuldig daar geteelde mais. Na enige aanloop werd in 2015 de eerste kas gebouwd. Een kas is hier noodzakelijk om het gewas te beschermen tegen de hevige regenval die hier steeds meer en meer voorkomt. Vanaf het begin was deze kas een succes; er werden tomaten, komkommers en paprika’s in verbouwd. Ook de verkoop van deze producten kwam goed op gang. De vraag met name naar komkommers was zo groot dat er uitgebreid kon worden. Inmiddels is er door boeren een organisatie, genaamd Kipsinende Farmers Group (KFG), opgericht. Het project wordt niet meer ondersteund door de PKN-kerken maar wordt  voorgezet door een opgerichte stichting Kipsinende Greenhouse Cooperation (KGC).

De  Kipsinende Farmers Group  bestaat momenteel uit 12 boeren.
Voor elk van deze boeren is een kas gebouwd. Zij werken in alles nauw samen. Zo wordt er elke maand vergaderd waarbij de aanwezigheid van de deelnemende boeren verplicht is. Tijdens dit overleg wordt bepaald wat er in de verschillende kassen geteeld gaat worden, er wordt kennis uitgewisseld en problemen worden besproken. Voor deze vergaderingen is een ruimte gebouwd welke ook dienst doet als kantoor voor de groep. Ook worden hier opleidingen gegeven. Zo is onlangs overgestapt van gebruik van pesticides naar biologische bestrijdingsmiddelen. Deze producten worden geleverd door Koppert Kenya, onderdeel van Koppert Berkel. Toepassen van deze middelen vereist een geheel nieuwe manier van denken welke de medewerkers van Koppert Kenya de boeren bijbrengen.
De verkoop van de geteelde producten gaat via de groep. Tot nu toe werd het transport naar de afnemers gedaan met motorbike’ s. De hoeveelheden worden daar echter veel te groot voor. Er moet een auto komen om de oogst naar afnemers te vervoeren.

Afgelopen augustus heeft de KGC het project bezocht, tijdens dit bezoek is het nieuw gebouwde vergader- en opleidingscentrum geopend.

kgc
Opening van vergader- en opleidingscentrum

De aangesloten boeren betalen de helft van de kas terug aan de KFG, zodat deze in staat is om nieuwe boeren tot de groep toe te laten en voor hen een kas te bouwen.

Al met al een geslaagd project dat de levensstandaard verhoogd en zo o.a. de boeren in staat stelt om hun kinderen een opleiding te laten volgen.

Wilt u meer hierover weten kijk dan op www.kipsinende.com, ook kunt u mee helpen door één dag  de opleiding voor een boer ( € 20,-) te doneren e.e.a. via onderstaande QR-code

Afbeelding met tekst, Graphics, patroon, grafische vormgeving

Automatisch gegenereerde beschrijving

Van harte aanbevolen!