Vertrouwenspersonen

Dit bericht is verlopen op 2023-12-23

Beste gemeenteleden,

Het is alweer anderhalf jaar geleden dat Hans (Koster) en ik benoemd werden als interne vertrouwenspersonen. Sindsdien vindt u / vind jij meer informatie én onze contactgegevens op de website van De Ark en kunt u bij ons terecht als u grensoverschrijdend gedrag ervaart. We zullen u / jou zo goed mogelijk bijstaan. Op de kerkenraadsvergadering van 20 oktober jl. is ons eerste jaarverslag besproken en goedgekeurd. We willen ook u graag op de hoogte stellen van wat wij in de eerste anderhalf jaar hebben gedaan en daarom wordt het jaarverslag bij deze nieuwsbrief gevoegd. Heeft u hierover vragen, stel ze dan gerust!

Inmiddels is Hans gevraagd om tijdelijk de functie van voorzitter van de kerkenraad op zich te nemen. Dit gaat niet samen met de rol van vertrouwenspersoon. Daarom vragen we u om tijdelijk contact te zoeken met mij als dat nodig is. We hopen natuurlijk dat Hans zo spoedig mogelijk ook weer bereikbaar is als vertrouwenspersoon.

Hartelijk groet, Mariëtte Zeillemaker.

Jaarverslag IVP 2021-2022 Kerk de Ark

In mei 2021 heeft de kerkenraad ons (Mariette en Hans)  aangesteld als intern vertrouwenspersoon (IVP).  Onze aanstelling sluit aan bij het Programma Veilige Gemeente van de PKN. Eerder in 2021 heeft de kerkenraad aan de hand van een beleidsdocument besloten om aan te sluiten bij dit Programma van de PKN.  Een zichtbaar voorbeeld hiervan is dat voor vrijwilligers die werken met jongeren of kwetsbare ouderen een VOG aangevraagd wordt. Verder is er een gedragscode opgesteld die alle vrijwilligers geacht worden te onderschrijven. (zie  https://www.kerk-de-ark.nl/artikel/vog-verklaring-omtrent-gedrag-en-ivp-interne-vertrouwenspersonen )

Onze taak is niet alleen om voor onze gemeenteleden die worden geconfronteerd met een onveilige situatie in de kerk een eerste aanspreekpunt te zijn, doch ook om aandacht te besteden aan bewustwording bij onze gemeenteleden over dit onderwerp.

Immers het lijkt zo vanzelfsprekend. In een gemeente van de Protestantse Kerk voel je je veilig. Leden behandelen elkaar met respect. Mensen met speciale taken en opdrachten maken geen gebruik van hun machtspositie ten koste van anderen. Kinderen en jongeren kunnen ongestoord meedoen. Helaas gaat dat niet altijd en overal op. Ongewenste intimiteiten en situaties van misbruik komen helaas ook in de Protestantse Kerk voor.  ( Zie https://protestantsekerk.nl/thema/veilige-gemeente/)

Wat hebben wij gedaan in dit 1e jaar. Op de eerste plaats hebben Mariette en ik een opleiding gevolgd van 5 praktijkavonden  eind 2021 in Rotterdam om kennis op te doen wat de rol van de IVP is, wat mogen gemeenteleden van ons verwachten en wat kunnen wij doen om onze aanwezigheid onder de aandacht te brengen van onze kerk. In het voorjaar hebben wij vervolgens een presentatie gehouden bij een bezinningsdag van de kerkenraad. Aan de hand van een aantal werkvormen werden onderwerpen en voorbeelden aan de orde gesteld die een verband hebben met het Thema Veilige Gemeente. In mei 2022 hebben wij vervolgens op een identieke manier op een avond in de kerk voor alle wijkteamleden een begin gemaakt met het bewustwordingsproces. Juist wijkteamleden zijn vaak de eersten die signalen krijgen wat er speelt bij gemeenteleden.

Na het zomerreces gaan we verder met onze rondgang door een keer aan te sluiten bij de jeugdraad, de GJV en wellicht ook de Jeugdkerk.

In dit 1e jaar zijn wij nog niet benaderd met hulpvragen van gemeenteleden; hoewel uiteraard onze reactie zou kunnen zijn dat we blij zijn dat niemand ons heeft benaderd,  zullen wij ook het komende jaar onze aanwezigheid en zichtbaarheid onder de aandacht brengen van de gemeente.

Een Veilige Gemeente, een verantwoordelijkheid van ons allemaal!

Mariette Zeillemaker

Hans Koster