Over kerkbalans en kerkdiensten

Dit bericht is verlopen op 2021-03-31

In januari 2021 zal de jaarlijkse Actie Kerkbalans weer plaats vinden. Altijd een spannend gebeuren waarbij we te weten komen of het kerkelijk leven in onze gemeente, zoals we dat hebben gepland, voortgang kan vinden. Zeker in deze tijd, waarin zoveel anders is dan anders, zijn we als College van Kerkrentmeesters erg benieuwd naar de opbrengst.

Wel is het zo, dat de corona-epidemie ons noodzaakt om het verloop van de actie iets aan te passen. We willen het aantal contactmomenten beperken, zodat we van de bijna vijftig lopers niet vragen om de bekende Kerkbalans-envelop persoonlijk af te geven en weer persoonlijk op te halen. Dat betekent dat we aan de bijna 300 mailadressen, die het kerkelijk bureau heeft, een brief per e-mail zullen sturen. De overige 200 adressen zullen de brief thuis bezorgd krijgen.

Dat is de eerste verandering.

Daarnaast hoeft u alleen op de brief te reageren, als u verandering wilt brengen in de hoogte van uw financiële bijdrage aan de kerk. In de betreffende brief vindt u daartoe de benodigde informatie. Blijft uw bijdrage in 2021 gelijk aan die in 2020, wat we in ieder geval hopen, dan hoeft u niets te doen.

Op deze manier hopen we op een verantwoorde en veilige manier de Actie Kerkbalans met uw toezeggingen tot een succes te maken. In de hoop dat het de volgende keer weer gewoon kan.

Veranderingen?

Nou ja, gewoon. Ook daarover willen we alvast twee zaken opmerken die we samen met de diaconie in de periode gaan onderzoeken.

Het eerste punt betreft het plan om voortaan de Actie Kerkbalans grotendeels digitaal te laten plaatsvinden, voor zover dat mogelijk is. Uiteraard met oog voor die gemeenteleden voor wie dit een stap te ver zal zijn. Maar in het algemeen vinden we het niet meer nodig om gemeenteleden langs de deur te sturen om enveloppen te brengen en te halen, terwijl het zoveel gemakkelijker en efficiënter kan.

Een tweede punt dat we in dezelfde periode willen onderzoeken is de vraag of het niet slimmer is de actie in het najaar te houden ten behoeve van het daarop volgende jaar. Op die manier weten we veel eerder welke bijdrage we in een bepaald jaar kunnen verwachten.

We houden u van beide punten op de hoogte.

Streamen van kerkdiensten

Verschillende gemeenteleden hebben in de afgelopen maanden de kerkenraad gevraagd om het mogelijk te maken dat kerkdiensten met geluid én beeld te volgen zijn. Dit vanwege het feit dat het nu niet zo vanzelfsprekend is of kan zijn om zelf naar de kerk te gaan. Vanuit het College van Kerkrentmeesters is een werkgroep opgezet die het uitzenden van kerkdiensten vanuit De Ark gaat realiseren. De werkgroep wordt aangestuurd door Arthur van Deth en bestaat verder uit Bouke Docter, Arie Smaling, Jeroen Meijburg, Arjan Ruggenberg en Joep van Mourick. De plannen over wat en hoe we dit willen realiseren waren al deels bekend en momenteel worden gesprekken gepland met leveranciers over de aan te schaffen apparatuur en het uitzendplatform (Kerkomroep.nl).

Afhankelijk van de mogelijkheden bij leveranciers hopen we nog dit jaar te realiseren dat kerkdiensten met beeld en geluid zijn te volgen of - als dat niet meer lukt - in elk geval begin 2021.

De werkgroep heeft vorige week in de nieuwsbrief al het en een ander verteld en zal u als gemeente verder op de hoogte houden.

Namens het College van Kerkrentmeesters,

Dick den Bakker, voorzitter