Kerkomroep-beheer: Wie helpt er mee?

Dit bericht is verlopen op 2020-09-21

Thuis meeluisteren met de kerkdiensten in De Ark kan al heel lang. Vroeger kon dat alleen als de PTT hiervoor een telefoonlijn naar je adres had doorgeschakeld. Tegenwoordig kan iedereen meeluisteren via internet. Wij maken daarvoor gebruik van www. kerkomroep.nl en de diaconie coördineert de techniek en betaalt deze dienst.

Ook al hebben steeds meer gemeenteleden een laptop of tablet in huis waarop zij kunnen meeluisteren, er is nog altijd een kleine groep die wel wil meeluisteren maar niet beschikt over zo'n apparaat of de vaardigheid om het te bedienen. Voor hen biedt de diaconie de kerkwebradio aan: een eenvoudig te bedienen kastje ("radio") dat je via draad of Wifi kunt aansluiten op internet. Met één druk op de knop zet je het aan en kan je meeluisteren. Er zijn op dit moment 6 gemeenteleden die zo'n kerkwebradio te leen hebben.

De diaconie is op zoek naar iemand die het beheer van de kerkomroep voor onze gemeente wil verzorgen. Uitgifte, installatie en inname en ook het nalopen bij storing hoort hier bij. Het is niet heel veel werk, ongeveer een uur per maand. Het activeren en administreren van de radio's doe je via een website. Het installeren of oplossen van storingen doe je bij oudere gemeenteleden thuis. Je moet hiervoor weten hoe je een Wifi-verbinding maakt en hoe je een internetkabel of powerline adapter op een router aansluit. Een beetje techniek dus, maar diepgaande kennis hiervan is niet nodig. En als je het ook nog leuk vindt om een praatje te maken of een kopje koffie mee te drinken als je bij iemand thuis komt, dan is dit de geknipte klus voor jou.

Wil je deze taak op je nemen? Of wil je er iets meer over horen?

Neem dan contact op met Frans-Jan Voogt: fjvoogt@kerk-de-ark.nl

Ga je het doen, dan mag je weten dat je werk niet voor niks is. Kijk maar eens naar de statistieken van het gebruik van kerkomroep. Er luisteren altijd tussen de 10 en 20 mensen mee en in Corona-tijd nog veel meer.

grafiek