Communiqué

Die uitdrukking hoor je elke week bij de afkondigingen. De voorganger is vandaag….  en dan volgt de naam van de predikant van die zondag. Het lijkt heel vanzelfsprekend dat er elke zondag een predikant voorgaat in de kerkdienst. Volgens rooster is dat onze eigen predikant Agnes, en als zij niet is ingeroosterd is er een gastpredikant. Maar voordat er een gastpredikant bij ons in De Ark is, is er al veel werk verzet.

Het preekrooster moet lang van tevoren worden opgesteld. Het rooster voor 2025 is op dit moment helemaal ingevuld. We moeten nu al aan de slag voor 2026. Jazeker, voor over meer dan een jaar! Eind december 2024 begint de preekvoorziener mogelijke gastvoorgangers te bellen met de vraag of zij in 2026 een of meer kerkdiensten willen leiden bij ons in De Ark. Eind februari 2025 moet de werving dan rond zijn. We hebben een lijst van predikanten die daarvoor gevraagd kunnen worden. Predikanten die een speciale band met De Ark hebben, of predikanten die vaker bij ons voorgegaan zijn en van wie we weten dat onze gemeenteleden hen graag nog eens in De Ark zien.

Onze preekvoorziener is natuurlijk niet de enige die zo werkt: dat doen de preekvoorzieners van alle kerken. Het is dus dringen in januari en je moet soms een beetje geluk hebben. En voorgangers hebben natuurlijk ook zo hun voorkeuren voor een bepaalde kerk. Al met al een hele klus om het jaar gevuld te krijgen met gastpredikanten.

Met het vinden van gastpredikanten voor een heel jaar is het werk niet gedaan: wanneer er een gastpredikant komt heeft de preekvoorziener met hem of haar ook kort van tevoren nog contact om bijzonderheden over de dienst af te stemmen. Zo ben je dus een heel jaar met je gastpredikanten aan de slag.

Het is dan ook belangrijk dat de preekvoorziener goede contacten onderhoudt met de predikanten.

Sinds 8 jaar is Brenda Moes onze preekvoorziener en ‘regelt’ zij onze gastvoorgangers. In de loop van dit jaar heeft Brenda aangegeven ermee te willen stoppen en is er rondgekeken naar iemand die dit werk van haar zou kunnen overnemen. Dat is gelukt: met ingang van 1 november a.s. neemt Ceciel Turkenburg het werk van Brenda over. Ceciel kan zich dan eerst even inwerken voordat ze in december/januari aan de grote klus begint.

Brenda: heel veel dank dat je de afgelopen jaren zoveel gastpredikanten voor onze Ark hebt weten te vinden!

Ceciel: we zijn blij dat je de taken van Brenda wilt overnemen. We wensen je veel voldoening in het -boeiende- werk als preekvoorziener van De Ark!

Hartelijke groet,

Roelie Schipperus, scriba