Communiqué

Rondom De Ark, website, afkondigingen en beamerberichten, app-jes en facebookberichten: allemaal is het communicatie van onze Ark. Sommige onderdelen van die communicatie worden door gemeenteleden zelf ingevuld en onderhouden. Dat geldt vooral voor de wat informele communicatie zoals facebook en apps.

Afkondigingen en beamerberichten vallen ook onder het begrip communicatie en lopen via de scriba. Voor de communicatie die de wat meer formele aspecten van ons kerkzijn belicht, die de officiële berichtgeving naar buiten betreft en die voor onze gemeenteleden ook een zoek- en gespreksfunctie heeft, hebben we ons kerkblad Rondom De Ark en de website. Deze worden (onder eindverantwoordelijkheid van de kerkenraad) verzorgd door de redactie.

Al heel lang gaat dat prima. Maar ook al geruime tijd zijn we aan het nadenken over hoe het beter kan. Van lieverlee komen er meer en andere communicatiemiddelen beschikbaar. Eerst in algemene zin, maar die nieuwe en andere middelen zijn natuurlijk ook prima bruikbaar voor onze kerkelijke communicatie.

Afgelopen winter hebben de redactie en de scriba meegedaan aan workshops over kerkelijke communicatie. Leuke dingen hebben we daar gezien! We deden ideeën op voor nieuwe en aantrekkelijke vormgeving van Rondom De Ark, we kregen een presentatie over een kerkelijke app voor alle gemeenteleden (inclusief agenda, kerkdiensten, smoelenboek en meer leuke dingen) en we oefenden in het opzetten van een pakkende website. Dit jaar hebben we dit verder overdacht en de mogelijkheden voor onze kerk op een rijtje gezet. Dat leidde tot een plan voor onze kerkelijke communicatie.

Wat er in dat plan staat?

Tipje van de sluier: onder andere de introductie van een nieuwe app, een voorstel voor een nieuwe uitvoering van Rondom De Ark en uiteindelijk ook een opgefriste en actuele website. In de kerkenraadsvergadering van september hebben we met de redactie over het plan gesproken. De grote lijn is akkoord, de kerkenraad is enthousiast. En zoals bij alle plannen: er zijn ook nog wat puntjes die uitgezocht of verder ontwikkeld moeten worden.

De redactie gaat daar nu verder mee aan de slag. Annemieke Ramp en Frans-Jan Voogt, trekkers van dit communicatieproject, zullen de komende tijd niet alleen de redactie en de kerkenraad maar ook onze gemeenteleden van verdere informatie voorzien en meenemen in de ontwikkelingen.

Hartelijke groet,

Roelie Schipperus, scriba