Kloosterweekend in Nieuw Sion

Afgelopen weekend gingen we met een groep van veertien vrouwen uit De Ark richting het klooster Nieuw Sion In Diepenveen (bij Deventer).
Het was al lange tijd een wens van mij om eens een paar dagen in een klooster door te brengen. Toen ik daar deze zomer over sprak met Agnes Gooijer, ontstond het idee om dit voor een groep vrouwen uit onze gemeente te organiseren. Na wat voorbereidende besprekingen hebben we een oproepje geplaatst en bleken we al snel een enthousiaste groep voor het kloosterweekend bij elkaar te hebben. En zo gebeurde het…

Op vrijdagmiddag 15 maart rond 15.00 uur kwamen we aan in Diepenveen bij het prachtig gelegen klooster Nieuw Sion. Allereerst begonnen we met een heerlijk kopje thee en een stuk taart in de koffieschenkerij van het klooster. Echt een aanrader trouwens, als je eens in de buurt bent!

Na de taart werden we welkom geheten door de poortwachter. Zij bracht ons naar het gastenhuis waar precies veertien eenpersoonskamers zijn. Na het installeren in onze kamers gingen we weer terug naar de koffieschenkerij waar een heerlijke avondmaaltijd werd geserveerd.

Na de maaltijd gingen we naar de kloosterkerk voor het avondgebed. Vier keer per dag wordt er een getijdengebed gehouden in deze kerk. Om 8.00 uur is er het ochtendgebed, om 12.00 uur het middaggebed, om 18.00 uur het avondgebed en de dag wordt afgesloten met het nachtgebed om 21.30 uur.

De volgende dag bezochten we weer de getijdengebeden en kregen we een uitgebreide rondleiding door het hele klooster. Indrukwekkend om te horen hoe de monniken vroeger in stilte leefden en werkten op de kloosterboerderij. ’s Middags maakten we een wandeling in de prachtige natuur rondom het klooster. ’s Avonds kwam er iemand bij ons langs om te vertellen over de woongemeenschap van het klooster. Dit is een groep van zo’n 25 mensen die woont en werkt op het terrein van het klooster. Daarna genoten we van een gezellige avond met elkaar!

Veel te snel brak de zondag weer aan en na het ochtendgebed en het ontbijt splitste de groep in tweeën: één groep deed bijbelstudie en anderen maakten een pelgrimswandeling.

Het was een mooi weekend waarin we genoten van heerlijk eten, de mooie natuur, de stilte, de verbondenheid en de gesprekken met elkaar.
We waren het er allemaal over eens: dit weekend is voor herhaling vatbaar!

Femke Halma