Een nieuwe musical in De Ark ?

Dit bericht is verlopen op 2023-05-07

In de afgelopen jaren hebben we met veel plezier musicals uitgevoerd in De Ark. Het voorbereiden en uitvoeren van deze musicals met een groep van 80 tot 100 gemeenteleden en gasten heeft vaak veel positieve reacties opgeleverd.

Met een aantal gemeenteleden hebben we afgelopen maand een gesprek gevoerd om te kijken of we een nieuwe musical zouden kunnen gaan starten.
Na de eerste bijbelse musicals als Jona, Saul, Jozef en Paulus hebben we ook musicals gespeeld die niet alleen een bijbels karakter droegen, maar die ook op de actualiteit inspeelden. We denken dan aan Straten, De Parel van Moab en, de laatste, “Pakhuis” die door een eigen gemeentelid is geschreven.

Ons voorbereidingsgroepje wilde graag weer een musical die verder gaat dan alleen een Bijbelverhaal, en die ook aandacht geeft aan hedendaagse geloofsvragen en onderwerpen waar we als kerkelijke gemeente mee te maken hebben.

Er zijn momenteel weinig musicals beschikbaar die aan onze wensen voldoen. Gelukkig zijn er in contact gekomen met een tweetal bekende musical schrijvers, Gerard van Amstel en Gerard van Midden. We kennen deze twee van de musicals Saul, Jozef en Paulus. Deze twee heren zijn momenteel bezig met het schrijven van een nieuw musical Sara.

In ‘Sara’ volgen we chronologisch het leven van deze bijzondere vrouw en echtgenote van Abraham. Sara ontwikkelt zich van een onzeker meisje tot een zelfbewuste vrouw die eigenzinnige keuzes durft te maken. We kijken door haar ogen natuurlijk ook naar Abraham die daardoor in een ander perspectief komt te staan. Een verhaal over moeilijke keuzes, geloof en ongeloof, loslaten en vertrouwen.

Naar aanleiding van onze vraag of wij ook mee zouden kunnen denken met deze twee heren over de in deze tijd spelende dilemma’s en geloofs- (en levens-)vragen hebben zij aangeboden om ons mee te laten denken over de liederen voor deze musical.

Als voorbereidingsgroep zijn wij erg enthousiast over dit aanbod en we willen daarom op 31 mei 2023 in De Ark een bijeenkomst houden om met deze twee heren te bespreken hoe de musical Sara er (op dat moment) uit ziet, welke liederen er al gereed zijn en welke liederen nog (verder) ontwikkeld moeten worden. Er zullen tevens al enkele gereed zijnde liederen met elkaar gezongen kunnen worden. Het is de bedoeling dat de musical in het voorjaar 2024 helemaal klaar zal zijn en dat wij die dan als, één van de, eerste(n) mogen gaan uitvoeren.

Voor zover mogelijk zullen we wellicht al in het najaar 2023 kunnen starten met de voorbereidingen en het oefenen van tekst en muziek. Tevens gaan we dan op zoek naar muzikanten en toneelspelers en overige medewerkenden (PR, decor, catering, etc.).

Wil je betrokken worden in de voorbereiding van de musical dan ben je van harte welkom om op 31 mei mee te doen met de informatie bijeenkomst met Gerard van Amstel en Gerard van Midden in De Ark. De bijeenkomst start om 19.30 uur.

Ben je benieuwd naar de inhoud van de musical en de liederen, of wil je gewoon graag meezingen met deze liederen of kennis maken met Gerard en Gerard, dan zijn jullie ook welkom en kunnen jullie je aanmelden voor deze bijeenkomst via onderstaande e-mail adres.

Dit gaat dus nog NIET om aanmeldingen voor het meedoen aan de musical zelf.

Graag ontvangen wij via ons e-mail adres Musical2024@kerk-de-ark.nl jullie aanmelding. Uiteraard kun je ook vragen stellen via dit e-mail adres.

We horen graag van jullie.

Ceciel Turkenburg, Hans Lobik, Dick den Bakker en Jos Lankhaar