Communiqué: We hebben goed nieuws!

Dit bericht is verlopen op 2023-05-19

Predikant voorgedragen voor beroep

We hebben goed nieuws te melden: medio maart heeft de beroepingscommissie aan de kerkenraad een predikant voorgedragen om door ons beroepen te worden: ds. Agnes Gooijer-Snel. De kerkenraad is heel blij met deze voordracht. Op zondag 19 maart is aan de gemeente bekend gemaakt dat we ds. Gooijer graag willen gaan beroepen.

Uitnodiging om kennis te maken

Eerst nodigen we jullie van harte uit om kennis te maken met Agnes. Dat kan tijdens een gemeenteberaad op zondag 26 maart a.s., na afloop van de dienst. Het programma voor het gemeenteberaad wordt op de website gepubliceerd.

Vooruitlopend op de persoonlijke kennismaking geef ik jullie hier alvast een indruk. In de voordracht van de beroepingscommissie aan de kerkenraad staat onder andere:

In de profielschets vragen wij een predikant (m/v) die midden in de protestantse kerk staat. Een predikant die gelooft dat God zich via Christus heeft laten kennen en dat het Evangelie de grond onder het bestaan is. Wij vragen ook van een predikant om vanuit een levend geloof de gemeente te enthousiasmeren en inspireren, zodat onze leden zich kunnen blijven ontwikkelen in persoonlijk geloof. En wij vinden het belangrijk, dat de predikant verbinding kan leggen tussen de diverse belevingen binnen de kerkelijke gemeenschap en over (kerk)muren heen kan kijken.

De predikant die wij graag willen beroepen is ds. Agnes Gooijer-Snel, wonend in Berkel en Rodenrijs en predikant in de Protestante Gemeente te Schoonhoven en Willige Langerak. Eerder was zij als proponent werkzaam als bijstand in het pastoraat in de Protestante Gemeente in De Lier. Daarnaast leidde zij diensten en heeft zij zich ingezet voor tieners en jongeren.

De beroepingscommissie heeft online kerkdiensten van Agnes gezien en gehoord. In de afgelopen weken zijn er gesprekken met haar geweest. Gaandeweg de gesprekken werd duidelijk dat het goed en fijn zou zijn als Agnes verbonden zou worden aan onze gemeente. In de gesprekken heeft Agnes goed kunnen toelichten hoe zij als predikant het Evangelie uitdraagt. Zij wil en kan de (niet altijd eenvoudige) Bijbelse boodschap vertalen naar het leven van vandaag. Tijdens de diensten kiest zij liederen uit diverse liedbundels. We hebben haar leren kennen als iemand die graag in gesprek is met mensen en die een verbinder is.

De beroepingscommissie adviseert de kerkenraad, onderbouwd door bovenstaande tekst, om Agnes Gooijer te beroepen voor onze gemeente (voor 0.6 fte), waarbij een belangrijk aandachtsgebied jongvolwassenen zal zijn.

Eerste stap in de te volgen procedure

In de kerkorde is opgenomen welke stappen we moeten zetten om Agnes als predikant te kunnen beroepen. De procedure beslaat een aantal weken. De eerste stap is, dat de stem­gerechtigde gemeenteleden met het beroep moeten instemmen.

Wie is stemgerechtigd

Alle leden die bij ons in De Ark zijn ingeschreven als belijdend lid en alle doopleden vanaf 18 jaar zijn stemgerechtigd. Datzelfde geldt voor onze gastleden, meegeregistreerde leden en vrienden (zowel belijdende leden als doopleden van 18+). Ook zij zijn stemgerechtigd.

Na de kennismaking verlaat Agnes het gemeenteberaad en vraagt de voorzitter van de kerkenraad de aanwezige gemeenteleden hun stem uit te brengen over het beroep.

Mocht je nog iets aan Agnes kwijt willen

Agnes vertrekt uit het gemeenteberaad voordat de stemming plaatsvindt. Het kan natuurlijk voorkomen dat jullie na afloop nog vragen of opmerkingen hebben voor Agnes. Ze vindt het prettig als jullie haar dan even rechtstreeks benaderen. Agnes is bereikbaar per e-mail: agnesgooijersnel@hotmail.com of telefonisch: 0636-59 66 63.

De procedure daarna

Bezwaar

De kerkorde heeft in de procedure een bezwaartermijn ingebouwd. Die bedraagt vijf dagen, vanaf het moment dat jullie met het beroep hebben ingestemd. Het bezwaar kan dan niet gaan over de predikant (want als jullie deze predikant niet willen beroepen, stem je tegen) maar alleen over de gevolgde procedure.

Het beroep

Nadat de vijf dagen zijn verlopen mag de kerkenraad het beroep uitbrengen.

Vervolgens heeft de predikant drie weken bedenktijd. Die tijd mag benut worden, maar Agnes mag er ook voor kiezen al eerder uitsluitsel gegeven.

Nadat Agnes het beroep aangenomen heeft vraagt de kerkenraad approbatie (toestemming) aan bij de classis. Daar moeten we een flinke ‘formulierwinkel’ voor invullen. Maar daarna is het ook echt geregeld en kunnen we een datum afspreken waarop Agnes in De Ark wordt bevestigd en onze predikant is.

Al met al: we zien jullie graag op 26 maart bij het gemeenteberaad, om de eerste stap te zetten!

Roelie Schipperus

Scriba