Interview met John Zevenbergen

Dit bericht is verlopen op 2022-08-17

Vind je het een verrijkende periode in je leven?

John: “Ja, het voegt iets toe: je bent meer betrokken. Het is mooi om diaken te zijn, om je bijdrage te leveren om dingen te kunnen doen voor anderen. En je leert meer mensen van de kerk kennen.”

Welke goede herinneringen heb je?

John: “Ik heb goede herinneringen aan de concrete acties, zoals de Dorcas-actie met enorm veel dozen in de kerk.

Tijdens de corona periode hebben we in de kersttijd samengewerkt met de andere kerken van Lansingerland, de voedselbank en de Jumbo om mensen (die gebruik maken van de voedselbank in Lansingerland) een pasje te geven om boodschappen te doen bij de Jumbo.

Er zat een briefje bij, zodat mensen contact op konden nemen met het Diaconaal Platform Lansingerland als ze op een later moment nog meer hulp konden gebruiken.

De kledingactie vind ik ook mooi, dat is het leuke van de diaconie, je werkt naar de samenleving toe.

Samen met Marjan de Jong zit ik ook in de ZWO, daarin steunen we het project in Moldavië. Een contactpersoon voor Moldavië van Kerk in Actie is langs geweest bij de ZWO, dat was inspirerend.

Heb je steun aan andere ambtsdragers (gehad)?

John: “Ja, zeker, je doet het met elkaar, je bent met elkaar verantwoordelijk. De acties doe je samen en taken worden verdeeld. Er is een collecterooster, maar als je niet kunt dan ruilen we gewoon om met een andere diaken. Om de taken te kunnen blijven verdelen is het wel belangrijk dat er iemand bij komt.”

Wat vind je moeilijk aan het ambtsdrager zijn?

John: “Het is soms moeilijk om de tijd te vinden. Je hebt je gezin, je werk, je familie en vrienden, en ook voor de diaconie wil je tijd vrijmaken.”

Hoe ben je destijds ambtsdrager geworden?

John: “Ik ben gevraagd door Frans-Jan. Ik heb er niet lang over hoeven nadenken omdat het een functie is die goed bij me past en die ik graag wilde doen.”

Wat geef je aan een nieuwe ambtsdrager mee, welke raad, of advies?

John: “Antoinette zei bij de bevestiging van ambtsdragers: Het is Gods kerk. Je hoeft niet alle verantwoordelijkheid te voelen, je draagt je steentje bij. Dat vond ik een mooi advies. Een ander advies dat ik zou willen meegeven is om vooral iets te kiezen dat bij je past.”

Waarom zou iemand ambtsdrager willen zijn?

John: “Je wordt meer betrokken bij de kerk, je draagt je steentje bij, hebt een actieve rol.

Het heeft meerwaarde, omdat je mensen beter leert kennen je bent meer op de hoogte en denkt mee. Het komt dichterbij.”

Tot slot geeft John nog dit mee: “In het pastoraal beraad bespraken we laatst dat het ideaal zou zijn om duo’s te vormen en dan dakpansgewijs te werken: de eerste twee jaar word je meegenomen, de volgende twee jaar neem jij iemand mee, zo word je goed ingewerkt.”

Annie van de Meulder, 23 april 2022