Van de voorzitter van de kerkenraad

Dit bericht is verlopen op 2021-08-31

Oud en Nieuw

Het is oud jaar: voor velen een moment om terug te kijken naar het afgelopen jaar. Wat heeft het ons gebracht, en bovenal: wat nemen we mee naar de toekomst? Ook voor ons als Ark gemeente kunnen we terugblikken. Er is genoeg te zeggen, we hebben veel, heel veel, meegemaakt. Persoonlijk heb ik geen behoefte om hier een klaagzang te schrijven: ik ben meer van het “tel je zegeningen”. Tijdens een management training die ik eens volgde, kregen we als opdracht om iedere dag af te sluiten met drie positieve ervaringen van die dag: schrijf ze op, en wees daar dankbaar voor. Het leert je met andere ogen te kijken naar wat er gebeurt. Wat mij betreft een aanrader voor iedereen!

We zijn dat niet zo gewend: als goede calvinisten leggen we vooral de nadruk op wat niet helemaal goed gaat. En met het jaar dat achter ons ligt, hebben we hier meer dan genoeg redenen voor. Verdriet, eenzaamheid, ziekte, pijn, afscheid nemen: velen van ons hebben hiermee te maken gehad. Troost, steun aan elkaar, een kaarsje aansteken, en gebed, hebben we als mensen nodig om hier mee te kunnen omgaan en een plaats te geven.

Maar laten we vooral niet vergeten om, ondanks alles, dankbaar te zijn voor het goede: het geeft energie en maakt dat we positief denken. Als jij, als u nadenkt over het afgelopen jaar in onze gemeente, wat zijn voor jou de drie meest positieve ervaringen? Ik nodig je uit om deze op te schrijven en hiervoor dankbaar te zijn. Doe dit gewoon voor jezelf, delen hoeft helemaal niet. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken om je persoonlijk gebed te verrijken, om eerst te danken en vanuit die dankbaarheid te bidden.

Delen mag natuurlijk wel: wat zou het mooi zijn als we al die positieve ervaringen uit onze gemeente met elkaar mogen delen. Gewoon, in een gesprek met een gemeentelid of iemand anders om je heen: vertel wat jou blij maakt, waar jij zo gelukkig van wordt in onze gemeente. Of in een kleine kring waar je de veiligheid ervaart om jouw belevingen te delen. Wat een energie, wat een passie gaat hiervan uit. Wat ook een mooie getuigenis zou dat zijn!

Op de drempel van 2021 spreek ik de wens uit dat we als gemeente op deze manier leren zien: met oog voor kleine maar o zo mooie stukjes van Gods koninkrijk hier in deze wereld. Het leert ons om te leven uit dankbaarheid!

Ik wens jou, ik wens u een goede en behouden jaarwisseling, op weg naar een gezegend en inspirerend 2021!
Gert van Ramshorst, voorzitter kerkenraad