Pastoraat – van de voorzitter

Dit bericht is verlopen op 2021-01-26

Deze week vergaderde het pastoraal beraad: alle pastoraal ouderlingen en wijkteamleden kwamen (digitaal) bij elkaar. Een indrukwekkende groep vrijwilligers die met elkaar de schouders onder de geestelijke zorg voor onze gemeente zetten.

Welkom aan onze ambulant predikant Hedda Klip

Deze avond hebben we kennisgemaakt met onze nieuwe predikant ds. Hedda Klip. Vanaf 1 december gaat zij met ons aan de slag. Vorige maand heb ik u geïnformeerd dat zij als ambulant predikant onze gemeente zal ondersteunen in de pastorale zorg. We zijn heel blij dat deze mogelijkheid er tegenwoordig is, waardoor zij al zo snel bij ons aan de slag kan. In de vergadering hebben we uitgebreid kennisgemaakt.

Natuurlijk kent zij onze gemeente (nog) niet, en omgekeerd geldt dat ook. U was gewend aan de zorg van Antoinette van der Wel: zij kent iedereen, en iedereen wist haar te vinden. Dat is de komende tijd dus anders: Hedda Klip kent ons nog niet en weet dus niet wie even aandacht nodig heeft, voor wie een bezoekje nodig is. Het was goed om samen met de wijkteams en ouderlingen te bespreken hoe we hiermee omgaan en hoe we met elkaar bereiken dat zij snel en effectief aan de slag kan.

Pastoraat in deze tijd

We leven in een bijzondere tijd, voor velen een spannende, misschien wel angstige tijd. Het pastoraat, de geestelijke zorg voor onze gemeente, staat voor een dubbele uitdaging: de coronacrisis maakt het pastorale werk lastig, immers kun je niet zomaar met groepen bij elkaar komen en is een bezoekje niet altijd mogelijk. Tegelijk is persoonlijke aandacht voor veel mensen juist nu extra belangrijk. Natuurlijk zijn wij hierin niet de enige, dit geldt overal. Maar als je bedenkt dat we allemaal vrijwilligers zijn, dan is het bewonderenswaardig wat dit team ondertussen oppakt om aandacht te geven waar dat zo nodig is.

Toch kan het zijn dat iemand, misschien wel u als lezer, aandacht mist. Misschien heeft u bij de enquête een paar jaar geleden aangegeven dat u geen bezoekje wenst, maar heeft u nu stilletjes juist die aandacht heel hard nodig. Laat het even weten: we zijn er ook voor u.

Vele handen maken licht werk

Het pastorale team is best groot. Toch zijn er een aantal plekken onderbezet en kan niet iedere wijk de aandacht geven die nodig is. Daarom doe ik een nadrukkelijke oproep: Heb jij, heeft u, af en toe even tijd om mee te helpen? Een paar telefoontjes doen, een bezoekje, of bijvoorbeeld een attentie bezorgen op een aantal adressen? Laat het weten, bijvoorbeeld aan een wijkteamlid bij jou, bij u in de wijk, of via een kerkenraadslid. Leeftijd, jong of ouder, maakt niet uit! Iedereen kan zo een steentje bijdragen zodat we met elkaar kunnen doen waar het in de gemeente zo om draait.

Met hartelijke groet,
Gert van Ramshorst, voorzitter kerkenraad