Nieuwsbrief Een Levende Gemeente Beweegt

Afgelopen dinsdag 19 april was de vervolgavond van Een Levende Gemeente Beweegt. Na de presentatie van de resultaten van de vragenlijst was het nu tijd om met elkaar in gesprek te gaan over de analyse, ons beeld van de toekomst en de plannen om die toekomst te verwezenlijken. In deze nieuwsbrief brengen wij jullie op de hoogte waar we nu staan en wat onze planning is.

Aan het begin van het ELGB traject hebben we het plan uiteengezet: in totaal drie fases zouden we richting onze stip op de horizon bewegen. De eerste fase was het opstellen en uitzetten van een vragenlijst, het analysen van de antwoorden en hiervan een beeld neerzetten. Het beeld van de toekomst, zoals het uit de vragenlijsten naar voren komt, vinden jullie hieronder weergegeven.

Het beeld van de toekomst

De 1e fase is dus afgerond. Fase 2 en 3 bestaan uit het verbreden van ons beeld en het daarna in de praktijk uitproberen. Aangezien corona voor een aardige vertraging in het gehele proces heeft gezorgd, hebben we besloten fase 2 en fase 3 samen te voegen. Uiteraard met grote zorgvuldigheid en niet gehaast.

Dit betekent concreet het volgende: In vier thema’s gaan we in groepen pilots ontwikkelen en deze uitproberen in onze kerk. Hiervoor zijn we op zoek naar gemeenteleden die zich voor korte tijd willen verbinden en willen helpen met het ontwikkelen van de pilots. Het begeleidingsteam ELGB heeft hierin een coördinerende en ondersteunende rol. De vier thema’s zijn: Geloofsontwikkeling, Kerkdiensten, Gemeentezijn en Kerk naar buiten. Binnen deze thema’s kunnen pilots ontwikkeld worden die passen binnen het beeld van de toekomst. Op deze manier komen we steeds dichter bij ons doel.

Dit plan van aanpak werd op de avond goed bevonden door de aanwezige gemeenteleden, en velen kwamen ook gelijk met allemaal ideeën voor pilots. Het was een constructieve en inspirerende avond met zo’n 50 enthousiaste gemeenteleden in De Ark en ca 30 mensen die online de avond hebben gevolgd. Via Whatsapp en mail hebben wij ook nog diverse reacties ontvangen.

Onze vraag aan alle gemeenteleden is nu: heb je een idee voor een pilot? Of heb je suggesties/opmerkingen over de 4 thema’s? Stuur deze vooral in naar het emailadres (projectELGB@kerk-de-ark.nl)! Via dit emailadres kan je je ook aanmelden voor de themagroepen (je zit er niet voor jaren aan ‘vast’!), waarin de pilots verder ontwikkeld gaan worden! Dus kom in beweging!

Oftewel: na een paar maanden van analyseren gaan we nu daadwerkelijk aan de slag! Het is de bedoeling dat we voor de zomer al een paar concrete pilots kunnen benoemen en we hopen op de startzondag de aftrap te geven voor het officieel starten met de pilots. Hopelijk hebben jullie er allemaal net zoveel zin in als wij!

Meld je bij ons aan om de meest kansrijke pilots te bedenken!

Namens het Begeleidingsteam,

Evelyn Torn & Tijmen Weerheijm