PCOB bijeenkomst

mrt
donderdag 14 maart 2024 - 14:00

Zalencentrum Rehoboth, Wilhelminastraat 2 te Berkel en Rodenrijs

De Protestants Christelijke Ouderen Bond komt donderdag 14 maart 2024 om 14.00 uur bijeen in zalencentrum “Rehoboth”, Wilhelminastraat 2.

Op deze bijeenkomst zal de heer Maurits Tompot, voormalig koster/beheerder, aan de hand van de Goudse Glazen in de Sint Janskerk te Gouda het Passie- en Paasverhaal vertellen. De gebrandschilderde ramen van de Goudse Sint Janskerk vormen het hoogtepunt van de Europese glasschilderkunst. Totaal zijn er 72 ramen, waarvan er 61 uit de jaren 1530 tot 1603. De ramen zijn ontstaan in een bewogen periode in de Europese en Nederlandse geschiedenis: de tijd van Renaissance en Reformatie en van de Nederlandse opstand tegen de koning van Spanje. De glazen zijn in vijf groepen te onderscheiden. Eén van die groepen zijn de zogenaamde Reguliere glazen. Deze glazen geven onder andere weer de gevangenneming, de bespotting, Jezus door Pilatus aan het volk getoond, de kruisiging en de opstanding.

Aan de hand van deze glazen leidt Maurits Tompot ons door het Passie- en Paasverhaal. Juist in de lijdenstijd en de voorbereiding op Pasen een interessante bijeenkomst om ons te bepalen bij het lijden en de opstanding van Jezus Christus.

U bent allen van harte welkom. Ook de leden uit Bergschenhoek en Bleiswijk alsmede gasten en belangstellenden zijn hartelijk welkom.

Contact informatie

Arijanna Vos, tel. 010-51 135 00 en Corrie Kersting, tel. 010- 51 155 68.