Taizé jongerenreis 2017

Dit bericht is verlopen op 2017-07-22

Hier leest u een stukje over de Taizé jongerenreis. We zijn dit jaar met 15 personen in de eerste week van mei afgereisd naar Taizé. Zondag vertrokken we ‘s ochtends vroeg om 6:00 uur vanaf De Ark. Na een rit van ongeveer 9 uur waren we in Taizé. Toen iedereen er was, hebben we ons gezamenlijk ingeschreven, kregen we instructies en kon iedereen voor zichzelf werk uitzoeken. Van onze groep waren er mensen die hielpen de grote keuken schoon te maken, de kerk op te ruimen, thee uitdelen en opruimen. Ook kregen we te horen waar we sliepen. Dit jaar waren er enkele personen erg enthousiast om een tent mee te nemen en daarin te slapen. De anderen sliepen in een barak.

De dagen in Taizé bestaan uit een vast ritme: dienst, ontbijt, bijbelintroductie vervolgd door in kleine groepjes discussiëren over het onderwerp, dienst, lunchen, werk/vrijetijd/workshop, theetijd, vrijetijd/workshop, eten, dienst, Oyak. Oyak is een plek van ontmoeting, waar je ’s avonds gezellig een drankje kan doen. Het thema van de bijbelintroductie was dit jaar eenvoud (simplicity). We kregen elke dag een stencil met daarop een Bijbeltekst uit Mattheüs. Daaronder stonden wat vragen/stellingen die we in de kleinere groepjes konden bespreken. Ik vond de discussiegroep dit jaar erg leuk omdat mijn groepje erg open was over eigen meegemaakte situaties. Daardoor kwamen we soms tijd te kort om alle vragen/stellingen te beantwoorden. Tussendoor en tijdens het eten hoefden we niet ver te zoeken of we kwamen wel iemand van onze eigen groep tegen. Dit kwam, omdat we niet in de officiële Nederlandse meivakantieweek zaten. Hierdoor waren wij de enige Nederlandse jongerengroep, een paar ‘losse’ Nederlanders daargelaten.

In het weekend kwamen er een paar honderd islamitische personen bij. De broeders hadden het hier vooral druk mee. Wij merkten er niet veel van, behalve dat het wat drukker was in de rij om eten te halen, de kerk wat voller was en we ineens allemaal Arabisch om ons heen zagen en hoorden.

O ja, het weer viel dit jaar soms wat tegen: het was wisselvallig. Eén dag hebben we zon gehad en dat was echt genieten, maar de volgende dag liepen we al weer in de regen op onze jaarlijkse wandeling naar Ameugny. Daar hebben we gezamenlijk als groep een drankje gedaan als afsluiting. We hebben met zijn allen echt een leuke week gehad ondanks het weer. Veel gelachen met leeftijdsgenoten uit andere landen en culturen en er was genoeg gespreksstof, bijvoorbeeld over hun geloofsbeleving. Ik hoop volgend jaar zeker weer met een jongerengroep te gaan. Dus wie weet tot volgend jaar!

Betty v.d Berg
Deelnemer Taizé jongerenreis

Een korte foto-impressie vind je hier.