Symbolische schikking voor de 5e zondag van de 40-dagentijd.

Lezen Johannes 11: 1-4, 17-44

de opwekking van Lazarus

… en er waren dan ook veel Joden naar Marta en Maria gekomen om hen te troosten nu hun broer gestorven was.

(Johannes 11:19)

Leven uit geloofsvertrouwen

Troost beweegt de menigte om naar Bethanië te gaan. Die beweging is nobel. Toch gebeurt er in het verhaal iets wat daar volkomen haaks op staat. Jezus komt niet om te troosten, Hij begint te praten over het leven. Hij schuift de dood aan de kant en spreekt over tot leven wekken. Jezus kan zo spreken omdat Hij zelf de Opstanding is. De boodschap van Jezus is dat niet het verleden onze

stemming aanvoert, maar het geloof in God. ‘Wie in mij gelooft zal leven, ook als hij sterft.’ Het gaat hier om het leven uit geloofsvertrouwen. Dat je, zelfs bij iedere dood, toch weer opstaat dankzij dat vertrouwen.

(ds. Sytze Ypma)

Kernwoorden

Kringloop van het leven, troost

Bloemschikking

De krans in de schikking symboliseert het leven zonder begin en einde. De gedroogde grassen en bloemen herinneren aan het aardse leven; de groene grassen en de roze tulpen maken de cirkel levend.

Meditatieve tekst

Cirkel vol