Zondag 13 oktober 2019

Datum kerkdienst
zondag 13 oktober 2019 - 10:00 uur
Wat denk je dat ik voel?
Naam van de zondag / Kleur
Vierde zondag van de herfst. Kleur: groen
Lezing

2 Samuel 1: 1-16 en Lucas 17: 11-19.

Aan het eind van 1 Samuel komt Saul om in de strijd tegen de Filistijnen. David zit ondergedoken, weet nog van niets en woont bij de Filistijnen. Wel zorgt hij ervoor dat hij niet hoeft te vechten tegen zijn eigen volk. Nu zal David zich kunnen tonen als de nieuwe koning. Wat voor koning zal hij zijn? David rouwt om Saul en doodt de Amalekiet (de aartsvijand van het volk) die Saul om het leven had gebracht. Daarmee rekent David af met Amalek, toonbeeld van het kwaad (wat Saul had nagelaten). Pas dan kan hij koning worden.

Bij de dienst

Vandaag begroeten wij ds. Van der Ende. Hij is legerpredikant.

Voorstellen:

Sinds maart 2017 wonen mijn vrouw Marijke en ik in Berkel en Rodenrijs. Na 13 jaar Sneek wilden we weer richting de randstad waar onze roots liggen. De reden van de verhuizing in 2003 naar het Noorden was vanwege mijn benoeming tot vlootpredikant bij de Koninklijke Marine. Na bijna 9 jaar gemeentepredikant te zijn geweest op het Friese platteland en in de Hoekschewaard, zocht ik een nieuwe uitdaging. Dat werd de marine. Ik ben 15 jaar werkzaam geweest in Den Helder. Eerst in het operationele aan boord van Zr. Ms. Schepen en op de kazerne en de laatste jaren als hoofd van de geestelijke verzorging. Sinds de zomer van 2018 werk ik op de Frederikkazerne in Den Haag op het hoofdkantoor van de Diensten Geestelijke Verzorging. Daar denk ik mee in beleidszaken, organiseer ik opleidingen, etc.

Ik vind het mooi om als mede dorpsbewoner voor te mogen gaan in de kerkdienst in de Ark en hoop op een goede dienst met elkaar!

Gert van der Ende

WERELDVOEDSELDAG: COLLECTE KERK IN ACTIE (WERELDDIACONAAT) Bendejongeren opgeleid tot topkok in Colombia In de sloppenwijken van Bogotá houden drugsgeweld en zware criminaliteit jongeren volledig in de greep. Kerk in Actie brengt daar met een ambitieus project verandering in. In één van de gevaarlijkste wijken van de stad zijn we een kookschool annex restaurant gestart. Zestig kansarme jongeren worden er opgeleid tot chef-kok en leren hoogwaardige en gezonde gerechten te bereiden met producten van boeren uit de omgeving. Inmiddels is in de Colombiaanse stad Cali een tweede kookschool geopend. Op beide locaties leiden we in totaal 180 jongeren op. Geef kwetsbare jongeren de kans van hun leven om niet in de criminaliteit verzeild te raken!

Collecten

Kerk in Actie- Werelddiaconaat/Onderhoud De Ark

Predikant
Ds. Gert van der Ende, legerpredikant
Organist
Vincent de Jong
Lector
Piet Nobels
Koster
Rienk v.d. Berg
Crèche
Christa v.d. Sloot, Jenneke van Nierop
Kindernevendienst
Groep 1 t/m 5: Greet Lankhaar, Ineke Scherpenisse
Groep 6, 7 en 8: Corien Hoogerbrugge, Fred Delhaas
Church4You
Om 10.00 uur start in Het Honk Church4you.
Koffie
Connie van Beek, Els Bos, Ineke Oonk