Zondag 1 maart 2020

zondag 1 maart 2020 - 10:00 uur
Stel je voor!
Naam van de zondag / Kleur
Eerste zondag van de veertigdagentijd. Kleur: paars
Lezing

Exodus 3: 1-18

In de woestijn gebeurt iets merkwaardigs. Een braambos brandt, maar verteert niet. Dat moet Mozes van dichterbij bekijken. En daar in de woestijn wordt hij geroepen als bevrijder van zijn volk. Maar met wie ga ik op weg, vraagt Mozes? Ik ben die ben, spreekt hem aan, ik ben bij je, ik ben je bondgenoot en reisgenoot. Hoewel Mozes hevig tegenstribbelt, ben ik wel geschikt voor deze taak, kan hij die stem uiteindelijk niet weerstaan.

De evangelielezing is Mattheüs: 1-11

Bij de dienst

Vandaag begint de Veertigdagentijd, een tijd van bezinning en inkeer. Het kruis staat weer in de kerk en er zijn symbolische schikkingen. We lezen deze periode verder uit Exodus. Het centrale thema voor de kinderen in deze tijd is: Een teken van leven.

Wij begroeten vandaag ds. Casper van Dorp in ons midden.

Casper van Dorp vertelt verhalen. Thuis aan zijn kinderen, als theoloog in de kerk en op TV als regisseur. Tijdens zijn studie theologie begon zijn loopbaan als TV-programmamaker bij Dirk-Jan Bijker Producties. Na zijn studie werkte hij als predikant-in-opleiding in zijn geboorteland Sri Lanka. In Nederland werkte hij vervolgens enkele jaren voor het jeugdwerk van de Protestantse Kerk en was als predikant verbonden aan een lokale gereformeerde kerk.
De afgelopen jaren gaat hij regelmatig voor tijdens zondagse kerkdiensten, maar werkt door de week als regisseur en producent. Als partner van productiebedrijf Nachtzon Media gaat hij op zoek naar mooie verhalen om door te vertellen. Verhalen die inspireren, laten stralen en de wereld net even anders maken. Verhalen die verbindingen leggen tussen spiritualiteit, zingeving en het gewone leven.

Eerste collecte

Kerk in Actie (Zending)

Golfstaten - De kracht van bijbelverhalen
Hoewel het aantal christenen in het Midden-Oosten in rap tempo afneemt, is een tegenovergestelde trend zichtbaar in de Golfstaten. Hier groeit de kerk door de grote toestroom van arbeidsmigranten uit landen als India, Nepal en de Filipijnen. De meesten van hen zijn ongeletterd. Tegelijkertijd willen ze graag meer leren over de Bijbel. Kerk in Actie traint voorgangers in de storytelling- methode: een succesvolle interactieve methode waarbij bijbelverhalen mondeling worden verteld en men met elkaar op zoek gaat naar de betekenis ervan voor het eigen leven. De arbeidsmigranten, die vaak een zwaar en eenzaam bestaan leiden, putten nieuwe moed uit deze verhalen.

Tweede collecte

Onderhoud De Ark