Symbolische schikking voor de vierde zondag van de 40-dagentijd

Dit bericht is verlopen op 2020-05-19

Genezing van een blinde, water wordt bloed

Zondag Laetare
Laetare is Latijn voor ‘verheugen’ en is voor deze zondag ontleend aan Jesaja 66:10 waar staat: ‘Verheug u, o Jeruzalem’.

Bij Johannes 9 : 1 - 13 en 26 - 39 - Oog voor de mensen om je heen
Jezus roept zijn leerlingen op om in navolging van Hem te laten zien wat dat betekent. Als van God gezonden mensen licht brengen in een duistere wereld. Jezus ziet de blindgeboren man en zendt hem naar Siloam. Daar ziet hij voor het eerst licht. Ziekte en handicaps beperken de mens om zelfstandig invulling te geven aan het leven. Zien wij wat dat voor hen betekent en hoe wij kunnen bijdragen aan verlichting? Of zijn wij blind voor de nood van de ander en lopen we hen voorbij?

Jezus was bereid zijn handen vuil te maken! Maar zat de kracht van het wonder in dat papje van spuug en aarde? Of gebeurde het wonder toen de blindgeborene opstond en gehoor gaf aan Jezus’ woord: Ga en was jezelf! Hoe dan ook - in hem werd het werk van God openbaar en konden mensen zien dat het onvoorstelbare aan hem was geschied.

Onder de farizeeën gaf dat verdeeldheid: kan deze Jezus van God komen als hij de sabbatsrust niet respecteert? Hun irritatie neemt nog toe als de genezen man hen de spiegel voor houdt. Ze jagen hem weg, maar dan wordt hij opnieuw gezien door Jezus. 

Bij de schikking
De vierde zondag is feestelijker dan de drie voorafgaande zondagen. De teksten blikken al vooruit naar Pasen. Deze zondag staat ‘het zien’ centraal. De stip op de horizon is een oog geworden, een pupil waardoor alles zichtbaar wordt. Het weefsel van takken wordt bloeiend. De bloesems verkondigen de komende lente.

Tekst voor de viering
Als de toekomst onzichtbaar is,
de morgen ver weg
breekt er soms licht door de duisternis,
schuilt in de knop de bloesem al,
ligt in de nacht de morgen verborgen.
Durf te kijken,
durf te geloven,
dat er toekomst is.