Preek op zondag 26 juni door ds. Hedda Klip

Dit bericht is verlopen op 2022-08-26

Jesaja 40 : 27-31

1 Korinthiërs 9 : 24-27

Dat was een interessante vraag uit de quiz die we gedaan hebben: hoe vaak lees jij uit de Bijbel? Er zijn geen goede of slechte antwoorden op deze vraag. Dat ten eerste. Iedereen heeft hier een eigen antwoord. Ik neem aan dat de overstappers heel veel verhalen uit de Kinderbijbel gehoord hebben in hun leven. Ik hoor van gemeenteleden over Bijbelapps, waarin je dagteksten opgestuurd krijgt. Je hebt ook appgroepjes. Zelf krijg ik dagelijk een Bijbeltekst met korte overdenking per mail. En dan heb ik van de ouderlingen een Bijbelse dagkalender gehad, waarin ik lees. Als je liever Engels leest, kun je je abonneren op Our Daily Bread, voor spirituele teksten. Misschien is het trouwens leuk dat we eens wat tips uit wisselen, als gemeente.

Nu staan jullie misschien als kinderen met je oren te klapperen. Waarom zou je de moeite nemen, vraag je je misschien af. Waarom zou je de moeite nemen voor dagelijkse Bijbelstudie, gebed enzovoorts?

Ik zal proberen dat uit te leggen. Als mens heb je een lichaam. Om dat te verzorgen probeer je gezond te leven. Je eet gezond. Je eet je groente en je fruit. Je snoept een beetje, maar niet te veel. Je sport. Of in ieder geval beweeg je. Je loopt, of je doet dagelijkse oefeningen.

Dan heb je je geest. Die train je ook. Je doet je huiswerk. Je blijft leren en studeren, ook al werk je. Je doet een training. En als je met pensioen bent, breekt het goede leven wat dit betreft aan: je hebt de tijd voor allerlei interessante cursussen. Dus je geest train je ook.

En nu het laatste element van de mens: je ziel. Dat zijn je gevoelens, hoe je je verbonden voelt met mensen en met God, wat jouw identiteit is. Wie je bent in de kern. Wat doe je daarmee? Laat je die maar zitten? Of train je die ook? Hoe train je je ziel? Nou, dan komen we dus bij wat ik allemaal noemde aan het begin: appgroepjes, Bijbellezen, samen bidden. Stil zijn. Je hebt mensen, die gaan wandelen of fietsen, en dan gaan ze tijdens die wandeling zomaar even zitten, om zich heen kijken en stil zijn. Inkeer, noem je dat. En op andere momenten is het niet stilte, maar muziek, die je ziel raakt. Die je kracht geeft.

Ik hoop dat jullie je weg daarin vinden. Dat jullie voor jezelf uitvinden wat de beste training van je ziel is.

Nu wil ik nog wat zeggen over Paulus. Hij schrijft zo mooi. Hij zegt: je ziel trainen dat kun je vergelijken met het trainen van een lichaam. Sanne heeft de tekst heel helder voorgelezen.

Het is net als met sport. Je moet regelmatig trainen. Zo ziet Paulus het ook voor zich met geloof. Net zoals met hardlopen, bijvoorbeeld. Paulus had natuurlijk als Romeins burger wel eens een hardloopwedstrijd gezien. Dat was normaal. Iedereen ging er naar toe. En daarom zegt Paulus: kijk, met geloof is het ook zo. Net als met hardlopen. Je moet oefenen. Maak het gewoon tot een vast onderdeel van je leven. Dan is het makkelijker. Hij heeft het ook over zelfbeheersing. En doelgericht zijn. Een plan opstellen. Daar zijn jullie allemaal best wel goed in, vermoed ik. Want jullie doen naast school nog veel andere dingen. En daarin doen jullie niet zo maar wat. Nee, als je gamet, of traint voor een sport, heb je een plan en een doel.

Als je als bokser traint, zegt Paulus, maak je niet zo maar wat onzinnige bewegingen. Nee je traint doelbewust bepaalde slagen. Ik speel zelf een muziekinstrument. Als een stuk moeilijk is, dan ga ik op zoek naar de punten die mij problemen opleveren en die oefen ik dan. Niet de stukken die ik al kan spelen.

Waar heb je moeite mee, wat je ziel betreft? Waar moet je nog wat harder op trainen? Ben je ergens verslaafd aan? Je telefoon? Misschien goed om die eens op zwart wit te zetten, of uit te doen.

En zo oefen je dan, zodat je je in jezelf goed gaat voelen, in je ziel. Verbonden met God en mens. In rust. Je hebt kracht in jezelf. Je ziel kan stil zijn. Kan genieten. En wordt gezond.

Bijna aan het einde van de quiz, kwam de vraag: Vind jij geloven een topsport?

Ik weet niet wat jullie daar geantwoord hebben. Jullie snappen dat ik daar “Ja”op antwoord. Het is een topsport. Als je er helemaal niets meer aan doet, dan verdwijnt het. Net zoals je niet meer goed aan de wedstrijd mee kunt doen als je nooit traint. Als je nooit naar de kerk gaat, nooit zelf bidt of leest, dan verdwijnt geloof langzaamaan.

Maar als je traint, dan bouw je het op. Met elke kerkdienst, met elk gebed, met elke tekst, met elk goed gesprek. Dan bouw je je ziel op. Dan wordt ie weer gezond en levend. En dan kan die wel tegen een stootje.

Die laatste zin van Paulus is ook heel mooi en duidelijk. Hij zegt: ik wil geen spelregels aan anderen opleggen om uiteindelijk zelf te worden gediskwalificeerd! Dat heeft met integriteit te maken. Wat hij tegen anderen zegt dat ze moeten doen, probeert hij ook zelf te doen. Hij was niet heiliger dan wij. Hij moest er ook wat voor doen. Net als wij!

Dus zijn we als gemeente flink aan het trainen. In de kindernevendienst. Jullie gaan er mee verder in Church4you. Er wordt getraind in de clubs, in de GJV, in gesprekskringen, in de cantorij, in de kerkdiensten.

Wat mooi is het, dat we dat allemaal hier zo samen doen! Zo voelen we dat we in vrede leven. In de vrede van God. Samen.