The Passion en zingen in de kerk

Dit bericht is verlopen op 2021-04-12

The Passion: Ik ben er voor jou

De tegenstellingen in onze maatschappij lijken steeds groter te worden. Over van alles hebben velen een mening. Mensen praten wel, maar luisteren blijkt moeilijk: we zijn vooral goed geworden in het uitleggen van de eigen mening en vergeten vaak te luisteren naar de mening van anderen. Het gevolg laat zich raden: mensen komen tegenover elkaar te staan. Dat zie je in de verschillende keuzes die worden gemaakt, zoals bijvoorbeeld in Urk en in Krimpen aan den IJssel, maar ook in kleinere kring. Zelfs binnen families staan meningen soms tegenover elkaar.

Gisterenavond werd op tv The Passion uitgezonden. Persoonlijk vond ik deze uitvoering van The Passion bijzonder, indringend. Zonder een massaal toegestroomde menigte kwam de boodschap, in ieder geval bij ons, echt binnen. Het thema was: ik ben er voor jou. Laten we dit vasthouden: niet vechten bij een kerk tussen journalist en kerkganger, niet ieder verschil van inzicht op de spits drijven, maar juist, ook bij tegenstellingen, er voor elkaar zijn. Naar elkaar luisteren en bruggen slaan om samen, al ben je verschillend, verder te komen. Dat is ook de boodschap van Jezus: Hij was er voor ons, Hij is voor ons gestorven, en opgestaan: het wordt Pasen!

Zingen

In de afgelopen week is bij een aantal leden van onze gemeente corona vastgesteld, waaronder ook een aantal leden van de cantorij. Hierop hebben de zangers besloten om toch weer even te stoppen met zingen in de dienst: zij vinden dit niet verantwoord. Ook deze keuze is een vorm van er zijn voor de ander: ieder van ons wil graag dat in een kerkdienst wordt gezongen, maar soms is dat niet gezond voor elkaar.

Dit heeft direct gevolgen voor de diensten: juist in deze Stille Week zou de cantorij medewerking verlenen aan een aantal diensten. Gelukkig hebben onze cantor Arco Mandemaker en de gastpredikant ds. Bert Kuipers, met een ruime onderlinge afstand en tot anderen, de zang kunnen verzorgen in deze diensten.

Vanaf deze plaats wens ik ieder die besmet is, mogelijk hier in meerdere of mindere mate ziek van is, van harte beterschap. U allen wens ik goede Pasen toe: dat het Licht van Christus de opgestane Heer ook bij u in huis mag schijnen!

Met hartelijke groet,
Gert van Ramshorst, voorzitter kerkenraad