Muziek in de kerk

Dit bericht is verlopen op 2021-03-16

Muziek in de kerk

Muziek: het is een belangrijk onderdeel van de kerkdiensten. En niet alleen in de kerkdiensten, ook daar buiten. Muziek, goede muziek, doet echt iets met je: het raakt, het geeft uiting aan je emotie, het is een manier van beleven wat je misschien niet onder woorden kunt brengen. Daarom is een viering zonder muziek haast niet voor te stellen.

Deze week heeft de PKN het dringend advies gegeven om in kerkdiensten en samenkomsten niet meer te zingen. Helemaal niet, ook niet door één of enkele zangers. Dit advies geldt voor de duur van de huidige lockdown, dus tenminste t/m 9 februari. Voor het volledige advies zie de website van de PKN: https://www.protestantsekerk.nl/nieuws/dringend-advies-gedurende-verlengde-lockdown-niet-zingen-tijdens-kerkdienst/.

Naar aanleiding hiervan heeft het moderamen gisteravond, donderdag 14 januari, extra (digitaal) vergaderd. We hebben besloten om dit advies over te nemen voor onze gemeente. Dit betekent dat we per direct niet meer in de kerkdiensten zullen zingen. Het voelt opnieuw als een inperking van wat we als gemeente kunnen en mogen doen.

Maar: niet kunnen zingen wil niet zeggen dat er geen muziek is. Er zijn al verschillende ideeën genoemd, bijvoorbeeld het gebruik van instrumentale muziek (orgel of andere instrumenten), of het op de beamer afspelen van opnames van bijvoorbeeld Nederland Zingt. Deze dagen leggen we enkele contacten met een aantal betrokkenen in onze gemeente, om de muzikale invulling gedurende deze lockdown te organiseren.

Tot nu toe wisselen (sinds juli 2020) gemeenteleden en cantorijleden elkaar af: zo zingen iedere week 4 of 5 mensen de liederen voor ons. We horen de zang, lezen, en zingen, hardop of stilletjes in ons hoofd mee. Hoe ervaart u, hoe ervaar jij dit? Ben je hier blij mee, raakt het je, zing je mee?

Binnen het moderamen hebben we onszelf deze vraag ook gesteld. We zijn heel blij met de medewerking van alle zangers, zowel vanuit de cantorij als vanuit de gemeente. Maar ook de bijdragen op andere momenten waarderen we zeer, zoals de dienst op 27 december waarin andere muziek werd uitgevoerd door de jongerenband en door gemeenteleden. Wij zouden graag iets meer ruimte bieden aan variatie, zoals ook tijdens de eerste lockdown de muzikale invulling telkens weer anders was. Wilt u, wil jij ons laten weten hoe jij hierover denkt? Mail gerust naar ondergetekende: GvRamshorst@kerk-de-ark.nl.

Ook als je zelf wel eens mee wilt werken aan de muziek, instrumentaal of met zang: laat het weten en stuur even een mailtje! Dat hoeft echt niet iedere zondag, het kan ook gewoon voor één keer. Als je twijfelt of je het zonder hulp kunt realiseren, dan kunnen we ook kijken of iemand je kan helpen hierbij. We zijn heel benieuwd naar reacties, om na de lockdown met elkaar soms eens iets anders te kunnen doen.

Tot slot feliciteer ik vanaf deze plaats de cantorij met haar lustrum: deze maand bestaat zij 30 jaar. Jullie, zangers van de cantorij, hebben nog nooit zo vaak gezongen als het afgelopen half jaar. We hopen nog vaak van jullie medewerking te mogen genieten, en wensen jullie van harte nog vele jaren zangplezier.

Met hartelijke groet, namens het moderamen,
Gert van Ramshorst, voorzitter kerkenraad