Kerkbalans 2021

Dit bericht is verlopen op 2021-03-27

Kerkbalans 2021

In de afgelopen week heeft u een brief per mail of in de brievenbus ontvangen in het kader van de Actie Kerkbalans 2021. Net als bij veel andere kerken verloopt ook bij ons deze actie anders dan andere jaren. En misschien wel met een blijvende verandering. Al jaren was het plan om meer met de digitale mogelijkheden die we tegenwoordig hebben, te gaan werken. Door de omstandigheden gedwongen hebben de meeste gemeenteleden nu per mail een brief ontvangen. Bij degene van wie we nog geen mailadres in ons bezit hebben, is de brief bezorgd met het verzoek om alsnog een mailadres door te geven. Als u er één heeft natuurlijk. En zo hopen we over te gaan naar een meer digitale manier van werken.

Door Wim Ruggenberg en Johan de Boer is er veel werk verzet om een en ander voor elkaar te krijgen. Waarvoor we hen natuurlijk op dit moment alvast hartelijk bedanken. Maar het werk zit er nog niet op. Spannend is natuurlijk hoe de actie zal verlopen en op welke toezeggingen zowel de diaconie als de kerk dit jaar kunnen rekenen.

Voor ik daar nog wat over zeg, moet ik nog wel iets recht zetten. Per abuis is een niet geheel juiste brief aan u verstuurd. Zoals u weet, denken we erover na of we de Actie Kerkbalans voortaan in de maand september zullen gaan houden. Daar is echter nog geen besluit over genomen en daarom had dit niet zo in de brief mogen staan. Uiteraard zullen we u op de hoogte stellen van een mogelijke verandering van tijdstip van deze actie.

Verder hopen we, dat u begrepen heeft dat als u de hoogte van uw bijdrage aan de kerk en de diaconie gelijk wilt houden als in het afgelopen jaar, u dan niets hoeft te doen. We komen daar dan ook niet later dit jaar bij u op terug. We gaan er van uit dat u, als u geen machtiging had afgegeven, de komende maanden conform het schema van 2020 uw bijdrage aan de kerk overmaakt. De automatische incasso’s lopen gewoon door.

Wilt u uw bijdrage wel veranderen, dan dient u te reageren op de manier die in de brief wordt aangegeven.

Positief gestemd
Hoewel we in deze corona-tijd dus enigszins onzeker zijn over de hoogte van de toezegging voor het komende jaar, zijn we als college van kerkrentmeesters positief gestemd. En dat komt vooral door de manier waarop het afgelopen jaar is verlopen.
Concreet betekent dit dat we op basis van een voorlopige berekening uitgaan van een positief resultaat over 2020 indicatief rond een bedrag van € 15.000 !
Natuurlijk waren er tegenvallers, want de exploitatie-opbrengst van de keuken is volledig weggevallen vanaf maart vorig jaar naast teruglopende huuropbrengsten. En natuurlijk waren er ook minder collecte-opbrengsten omdat we beperkt of niet naar de kerk hebben kunnen gaan. En hadden we meer uitgaven voor bijvoorbeeld het streamen van kerkdiensten.

Maar… door u als gemeenteleden zijn er zoveel extra giften en collecte-gelden naar ons – en ook de diaconie – overgemaakt, dat die de terugval in inkomsten grotendeels goed hebben gemaakt.
Daar mogen we als gemeente met elkaar erg dankbaar voor zijn. Het is een teken, volgens ons, dat we het gemeenschap-zijn en het omzien naar elkaar op een andere manier vorm hebben gegeven en dat we dat ook waarderen.
Naast deze extra giften hebben we ook gewoon de toegezegde vrijwillige bijdragen over 2020 mogen ontvangen.
En die beide punten leiden ertoe dat we over het komende jaar in financiële zin positief gestemd zijn.

Laten we hopen en bidden dat we misschien wel rond de zomervakantie het gewone gemeenteleven weer op kunnen pakken en tot die tijd goed op onszelf passen en naar elkaar blijven omzien.

Tot slot
Vorige week kwam de kerkenraad bij elkaar en daarin stond het nieuwe beleidsplan van het college van kerkrentmeesters op het programma. Met enkele vragen en kanttekeningen is dit beleidsplan nu ook door de kerkenraad vastgesteld.
In de komende tijd zullen we u over een aantal belangrijke onderwerpen informeren. Daarna zal het volledige beleidsplan op het besloten gedeelte van de website geplaatst worden.
Rest mij om te herhalen dat we u met klem verzoeken om uw vragen of opmerkingen aan ons door te geven. Dat kan via het mailadres
cvk@kerk-de-ark.nl, maar u mag mij ook altijd bellen (06-23633849).

Met vriendelijke groet,

Namens het college van kerkrentmeesters,

Dick den Bakker