Hoe klinkt een Pieter de Hooch?

Dit bericht is verlopen op 2020-01-30

Een lezing over Pieter de Hooch door Henk Wassink op 30 januari 2020 om 19:45 uur in De Ark

Hoe klinkt een Pieter de Hooch? Dat is toch een schilder?

Zeker, en wat voor een schilder! Terecht dat er nu een grote tentoonstelling in het Prinsenhof museum in Delft aan hem is gewijd (t/m 16 februari 2020). En uiteraard gaat mijn lezing dan ook over de schilder Pieter de Hooch en de ontwikkeling in zijn oeuvre. Vanaf zijn eerste ‘Kortegaardjes’ (soldatentafereeltjes) tot zijn Delftse hoogtepunten met alledaagse tafereeltjes op binnenplaatsen en inkijkjes, en vooral doorkijkjes, in het gegoede burgermans huishouden. Maar juist daar komen we ook musicerende mannen en vrouwen tegen.

En hoe klonk dan die muziek? Dat wil ik laten horen.

Ook zijn Delftse collega’s en tijdgenoten komen aan bod, zoals Jan Steen en de Delftse kerkinterieurschilders als Emanuel de Witte en Gerard Houckgeest.

En hoe klonk het psalmgezang in zo’n kerk? Heel anders dan een drinklied bij Jan Steen!

Kortom een lezing over de schilder Pieter de Hooch, zijn tijd en zijn Delftse collega’s in het vak. Maar ook aandacht voor de muziek- en liedcultuur uit die tijd.

Komt dat zien en beluisteren op donderdag 30 januari om 19.45 uur in De Ark. De zaal is open vanaf 19.30 uur.

De toegang is gratis, een vrijwillige bijdrage t.b.v. de stichting ‘Kenia naar school’ wordt op prijs gesteld.