Het begeleidingsteam bespreekt de terugkoppeling van de testgroep

Dit bericht is verlopen op 2021-04-27

De testgroep heeft inmiddels een terugkoppeling gegeven van de ervaringen die zij hebben opgedaan tijdens het digitale gesprek, dat gericht was op de inventarisatie.

Ook de leidraad met gesprekspunten en de vragenlijst heeft de groep beoordeeld. Dat was op een aantal punten best heftig, want de leden van de testgroep hebben echt met een kritisch oog naar de documenten gekeken en ons van pittige informatie voorzien.

Natuurlijk zijn we blij met de vele opmerkingen en adviezen die zijn aangedragen, want op deze manier kunnen we zowel op de inhoud als op het proces voordeel behalen.

Positief werden de ontmoeting en de gesprekken genoemd. Verbeterpunten werden aangedragen als het om de vragenlijst gaat. Deze werd als (te) lang ervaren, waardoor het erg veel tijd kost om deze in te vullen, soms niet consistent als het om geloof en kerkdienst gaat, en voor jongeren niet goed bruikbaar.

Voldoende gesprekspunten dus voor de digitale bijeenkomst die we gisteren als begeleidingsteam hebben gehad. Vanuit de opmerkingen en adviezen van de testgroep hebben we gekeken naar de mogelijke verbeterpunten in de vragenlijsten. Waar kan de vragenlijst duidelijker, gemakkelijker in te vullen en vooral korter worden. Dit is niet zo eenvoudig, want de inventarisatiefase “Waarom doen we wat we doen” en “Wat is de essentie van ons gemeente-zijn”, willen we wel overeind houden.

Als begeleidingsteam beseffen we ook dat we een voorsprong hebben op jullie als gemeenteleden. Wij zijn inmiddels geruime tijd met de voorbereiding bezig en zitten er middenin. Voor jullie als gemeenteleden is de gemeenteavond van begin 2020, de start van het project “Een levende gemeente beweegt” meer dan een jaar geleden. Toen hadden we nog geen kennis van COVID-19 en de maatregelen door de overheid en onze kerkenraad. Een aandachtspunt waar we zeker rekening mee zullen houden.

De komende periode gebruikt het begeleidingsteam om op basis van de opmerkingen en adviezen Fase I te verbeteren.

Met groet,

Namens het begeleidingsteam,