Een levende gemeente beweegt, RDA 976

Dit bericht is verlopen op 2023-12-31

Op dinsdag 18 februari jl. namen meer dan 100 gemeenteleden deel aan het gemeenteberaad. De kerkenraad liet die avond weten het plan om een interim predikant aan te trekken, los te laten. De afgelopen maanden hebben enkele gemeenteleden een alternatief plan ontwikkeld om met elkaar op zoek te gaan hoe wij in de toekomst kerk willen zijn. De kerkenraad steunt het toekomstplan. Tijdens het gemeenteberaad is het toekomstplan gepresenteerd door de voorbereidingsgroep: Johan Scherpenisse, Piet Schipperus en Tijmen Weerheijm.

De kerkenraad heeft toegezegd in de kerkenraadsvergadering op 19 maart een besluit te nemen over het plan.

Fasen van het toekomstplan

Het toekomstplan bestaat uit een aantal fasen. Als de kerkenraad op 19 maart positief besluit, kunnen we aan de slag met de uitwerking van de eerste fase: de inventarisatie.

De eerste fase is bedoeld om te inventariseren hoe we ervoor staan: waar worden we als gemeente blij van, en waar zijn we bezorgd over. Als dat helder is, gaan we in de tweede fase kijken hoe wij ons verhouden tot “de buitenwereld”: wat komt er uit onze omgeving op ons af, hoe doen andere kerken het, waar moeten we rekening mee houden en waar kunnen we inspiratie uit putten. In de derde fase gaan we concrete stappen zetten en mogelijk nieuwe en mooie wegen inslaan.

Het logo

Om alles wat er over het toekomstplan gezegd en geschreven wordt herkenbaar te maken, om het plan als het ware een “gezicht” te geven, is aan Jaco Grootveld gevraagd een logo te ontwikkelen. Jaco heeft dat gedaan, het logo vindt u bij deze rubriek. Jaco omschrijft de gedachte achter het logo als volgt:

• de rechtopstaande stroken zijn neergezet in de contouren van het bestaande logo van De Ark;
  • de 5 uitstekende stroken symboliseren de 5 pijlers van ons kerkgebouw;
  • de tekens symboliseren de bewegingen, de levendigheid in het leven en in onze gemeente;
  • de frisse kleuren symboliseren de veelzijdigheid en diversiteit in onze gemeente (in Rondom de Ark zal het logo overigens meestal niet in kleur maar in zwart-wit worden gebruikt, maar op de meeste andere plaatsen komen de fraaie kleuren prima uit).

De eerste fase: inventarisatie

Zoals hierboven al aangegeven: eerst moet de kerkenraad nu een besluit nemen of het toekomstplan kan worden uitgevoerd. Zodra dat besluit er is kunnen we aan de slag met de eerste fase. De inventarisatie begint met een aantal vragen waarmee we de huidige kracht van ons kerkzijn in beeld gaan brengen. Want waarom doen we wat we doen? Wat is de essentie van ons gemeentezijn? Die vraag willen we door zoveel mogelijk gemeenteleden laten beantwoorden. Dat mag anoniem. De antwoorden bundelen we samen tot een groter beeld, de essentie van ons gemeentezijn. Van daaruit krijgt ons gemeentezijn vorm.

We zijn ook benieuwd hoe u dit in de praktijk brengt. Wat doet u om de essentie inhoud te geven. Ook dit vertalen we van persoonlijke belevingen naar het niveau van onze kerkelijke gemeente.

We willen u ook de ‘wat-vraag’ stellen: aan welke activiteiten neemt u deel? En vervolgens zijn we benieuwd of u wilt aangeven waar u binnen onze kerk blij van wordt.

Maar met die informatie zijn we er nog niet: we willen ook van u weten waarover u zich in ons kerkzijn zorgen maakt, welke zaken u mist en op welke punten u graag verandering zou willen zien. Graag komen we erachter waar u naartoe wilt: wat is uw stip op de horizon? Wanneer bent u tevreden met het project ‘De Ark, een levende gemeente beweegt’?

De manier waarop we u gaan meenemen in het project en de vorm waarin we met u in gesprek gaan over deze vragen, stemmen we af met moderamen en/of kerkenraad. Vervolgens organiseren we, samen met de kerkenraad, verschillende gelegenheden om de gesprekken met u te voeren. Dat kunnen bijeenkomsten per wijkteam zijn, centrale gemeenteavonden, individuele gesprekken enzovoorts.

Als we alle gesprekken gevoerd en de resultaten geïnventariseerd hebben zullen we die aan u presenteren. Zoals het er nu uitziet, verwachten we dat dit in september of oktober zover kan zijn. Op dat moment kunnen we ook ongeveer inschatten hoe de volgende fase kan worden ingevuld en hoeveel tijd we daarvoor nodig hebben.

Nieuwsbrief

We doen ons best om u tussentijds zoveel en zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de voortgang en van belangrijke zaken in het project. Daarvoor maken we onder andere gebruik van de digitale nieuwsbrief van De Ark, die elke vrijdag uitkomt. Mocht u die nog niet hebben, maar wilt u hem wel in uw mailbox ontvangen, kijk dan even op de website www.kerk-de-ark.nl. Onderaan de homepagina kunt u zich op de nieuwsbrief abonneren.

Voor vragen: spreek Piet, Johan of Tijmen gerust even aan op zondag!

Met vriendelijke groet,

de voorbereidingsgroep