DRIEKONINGENTAART

Dit bericht is verlopen op 2022-03-07

Voor afgelopen zondag leverde Henk Wassink weer een prachtig aandachtsbeeld over de drie koningen. Tijdens zijn zoektocht naar beelden vond hij ook een recept van een Driekoningentaart.

Ingrediënten voor 4 porties

75 gr               zachte boter

75 gr               bruine (of lichte) basterdsuiker

2                     eieren (losgeklopt)

120 gr             gemalen amandelen

3 el                 melk

1 el                 bloem

snufje                        vijfkruidenpoeder (five spices)

2                     grote wortelen (je hebt 150 gr nodig)

50 gr               gewelde rozijnen

½ citroen       alleen de schil, geraspt

2                     rollen koelvers bladerdeeg

1                     gedroogde boon (of een hele amandel)

Bereiden

1. Verwarm de oven voor op 180oC. Haal het rooster er uit, dat heb je straks nodig.

De vulling

1. Klop de zachte boter romig, meng de suiker en 1 ei erdoor.
  2. Voeg de gemalen amandelen toe, de melk, de bloem en het vijfkruidenpoeder. Meng het goed.
  3. Schil de wortelen en rasp ze fijn. Voeg ze toe. Voeg ook de rozijnen en de citroenrasp toe.

De taart

1. Ontrol 1 lap bladerdeeg en laat het deeg op het bakpapier van de verpakking liggen. Snij er een cirkel uit met een diameter van 26 cm.
  2. Leg de vulling in het midden op de cirkel en smeer het een beetje uit. Laat een rand vrij van ongeveer 4 cm.
  3. Verstop de boon in de vulling, niet ver van de rand.
  4. Snij een cirkel uit de tweede lap bladerdeeg met een diameter van 28 cm.
  5. Bestrijk de vrijgehouden randen van het onderste deeg met water en leg de tweede cirkel erop. Laat de randen van de cirkels samenvallen. Druk ze aan met een vork.
  6. Laat de taart met het bakpapier op het ovenrooster glijden.
  7. Snij vormpjes uit de restjes van het bladerdeeg en versier er de taart mee.
  8. Bestrijk de taart met het tweede losgeklopte ei.

Bakken

1. Bak de driekoningentaart gedurende 20 tot 25 minuten.
  2. Serveer als de taart nog een beetje lauw is.

De boon

Het bakken van een bonenkoek of koningsbrood op Driekoningen is een middeleeuwse traditie. Wie de gedroogde boonin zijn deel vond, was de koning voor die dag.