Weer zingen

Dit bericht is verlopen op 2021-05-11

Weer zingen

In de afgelopen maanden hebben we mooie momenten gezien waarop leden van onze gemeente op een creatieve muzikale manier hebben bijgedragen aan onze kerkdiensten. En wat hebben we een talenten in onze gemeente, daarmee zijn we gezegend! Dank voor ieders bijdrage hierin, en de vrijmoedigheid waarmee dit is gedaan: het is een welkome aanvulling op de beperkte mogelijkheden!

Tegelijk weten we dat velen van ons het zingen missen. Sommigen stellen de vraag of de kerkdienst op deze manier nog wel een eredienst is: de muziek, de zang is een wezenlijk onderdeel van de dienst.

Dit geluid is meegenomen door de werkgroep, die twee weken geleden is ingesteld om een advies op te stellen over de kerkdiensten in relatie tot de overheidsmaatregelen. Deze werkgroep heeft vorige week een advies uitgebracht over zingen in de dienst, en het weer kunnen bijwonen van de dienst in het kerkgebouw. Daarbij is het advies van de PKN goed bekeken, maar ook de mogelijkheden die ons gebouw biedt, en de maatschappelijke beeldvorming over zingen in de kerken. Dit heeft geleid tot het advies aan de kerkenraad om de diensten vooralsnog online te blijven verzorgen, maar wel het zingen in de dienst te hervatten.

De kerkenraad heeft dit advies van de werkgroep overgenomen. Hiermee heeft de kerkenraad besloten dat, vanaf zondag 21 maart, weer zangers in de kerkdienst hun muzikale bijdrage zullen leveren. Ook betekent dit dat de kerkdiensten nog steeds alleen online kunnen worden gevolgd, een bezoek aan de kerkdienst in De Ark is helaas nog niet mogelijk.

Bij het komen tot haar advies heeft de werkgroep nadrukkelijk meegewogen dat wij allen de erediensten via streaming goed thuis kunnen meebeleven. Laten we daarom vooral dankbaar zijn voor wat we wel kunnen doen en hoe we toch met elkaar kerk kunnen zijn.

De werkgroep heeft aangeboden om de komende tijd actief te blijven en bij herhaling ons te adviseren wanneer maatregelen en adviezen worden aangepast. Met de hulp van deze werkgroep beogen we als gemeente op een passende manier invulling te kunnen geven aan wat we binnen de heersende maatregelen kunnen doen. Vanaf deze plaats dank voor jullie voorbereiding en aanbod!

Met hartelijke groet,
Gert van Ramshorst, voorzitter kerkenraad