Van de voorzitter

Dit bericht is verlopen op 2021-01-19

Het is u vast al opgevallen: er staat tegenwoordig regelmatig een bericht van de voorzitter op de website, in de nieuwsbrief. Ik schrijf deze om u te informeren, te betrekken bij wat er gebeurt. Dat gaat niet alleen over genomen besluiten maar vaak ook met een stukje achtergrond: wat betekent dit, waarom doen we dit, waar denken we over na.

Vindt u dit interessant? Misschien wel, misschien niet… ik ben benieuwd van u, van jou te horen! Wat vindt u van wat ik schrijf? Wat houdt jou bezig? Waarover zou u willen dat ik binnenkort schrijf, om mijn visie of mening te horen? Schrijf mij gerust: bij voorkeur per e-mail op GvRamshorst@kerk-de-ark.nl.

Hervormd en Gereformeerd

In onze beide dorpen, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs, is een Hervormde Gemeente aanwezig. Beiden zijn net als wijzelf, onderdeel van de PKN. Toen wij in 2012 naar deze kerk kwamen, was het voor mij even omschakelen: al sinds ik in 1990 in Den Haag kwam te wonen, was ik niet anders gewend dan dat Hervormd en Gereformeerd samen gaan.

De Dorpskerk en onze Ark staan op maar een paar honderd meter van elkaar. Al jarenlang weten we elkaar op een aantal punten te vinden. Periodiek hebben we als moderamina van de beide kerken overleg, om van elkaar te weten wat er speelt, en om onderwerpen te bespreken waarin we samenwerken. Dat noemen we een “HerGermoderamen”. Het is waardevol om zo elkaar te blijven helpen en inspireren, en tegelijk weten we van elkaar dat we verschillen.

U weet inmiddels wellicht: ik probeer altijd te zoeken naar wat ons bindt. Als u het mij op de man af zou vragen: in mijn hart maakt het voor mij niet uit of ik gereformeerd, hervormd, protestant of iets anders ben. Wel vind ik belangrijk dat we met elkaar samen gemeente zijn. Samen als gemeenteleden, samen met kerken om ons heen, samen in de samenleving. Maar natuurlijk begrijp ik ook dat we verschillend zijn, dat er ruimte nodig is om aan die verschillen een plaats te geven. Dat geldt in de samenwerking met de Hervormde gemeente, zoals dat ook geldt binnen onze eigen gemeente.

Twee weken geleden hadden we een HerGermoderamen vergadering. Even bijpraten, o.a. over onze vacature en wat dit kan betekenen in ondersteuning door de Hervormde predikanten; ervaringen uitwisselen hoe we beiden omgaan met de coronacrisis, en van elkaar weten hoe ver we zijn in het toepassen van de PKN richtlijnen voor veiligheid in de gemeente waar ik u een aantal weken geleden over heb geïnformeerd. Ook hebben we met elkaar een plan doorgesproken hoe we gezamenlijk de kerstavond invullen. Binnenkort zal ik u daar uitgebreider over informeren.

Hoe deze samenwerking in de toekomst verder gaat? Dat kan ik u niet voorspellen, we gaan ieder onze eigen weg, houden ondertussen contact, en trekken soms even samen op. En ik houd vast aan het vertrouwen dat we, met alle kerken, iets mogen laten zien van Gods Koninkrijk hier op deze aarde.

Met hartelijke groet,
Gert van Ramshorst, voorzitter kerkenraad