Uit de kerkenraad

Dit bericht is verlopen op 2020-12-22

In september heeft de kerkenraad van gedachten gewisseld hoe we de komende periode ingaan, nu we geen predikant hebben. Alhoewel de invulling van de zondagse diensten voor de rest van dit jaar al vrijwel volledig met gastpredikanten is ingevuld, hebben we ook vastgesteld dat vooral de pastorale zorg in onze gemeente niet alleen op de schouders van onze pastorale teams kan rusten. Daarom hebben we in september besloten op zoek te gaan naar een tijdelijke predikant.

Inmiddels hebben we kennisgemaakt met ds. Hedda Klip. Zij is beschikbaar als ambulant predikant, vorige week heeft de kerkenraad besloten haar tijdelijk aan te stellen in onze gemeente.

Donderdag 22 oktober heeft de kerkenraad in een digitale vergadering met haar kennisgemaakt. Het was een goede bijeenkomst waarin we vertrouwen hebben gekregen dat zij onze gemeente vooral op het pastoraal werkterrein goed kan ondersteunen. Zij heeft een brede ervaring waardoor zij daarnaast ook kan meedenken met wat er in onze gemeente leeft. In een volgende nieuwsbrief (we weten nog niet precies wanneer) zal zij zichzelf nader voorstellen.

Wat is een ambulant predikant?

Sinds eind 2019 heeft de landelijke PKN een pool opgezet met ambulante predikanten: dit zijn predikanten die parttime en op tijdelijke basis een gemeente ondersteunen in het pastorale werk en het verzorgen van kerkdiensten. Sinds de introductie van deze mogelijkheid maken landelijk nu al meer dan 50 gemeenten gebruik van deze mogelijkheid om een ambulant predikant te betrekken. In september hebben ook wij met de PKN over deze mogelijkheid gesproken.

Met een ambulant predikant heeft een gemeente de mogelijkheid om bijvoorbeeld in vacaturetijd tijdelijk een predikant aan te stellen die in deze periode de doorlopende zorg voor de gemeente mee kan dragen. De ambulant predikant komt niet in onze dienst, maar is in dienst van de PKN zelf. Wij huren hem of haar vanuit de PKN in, zoals een bedrijf ook een uitzendkracht kan inhuren om tijdelijk werk te verrichten. Op de website van de PKN staan verschillende artikelen over deze dienst, zie bijvoorbeeld https://www.protestantsekerk.nl/nieuws/nieuw-even-utrecht-bellen-voor-een-uitzenddominee/

Hoe verder?

Ds. Hedda Klip is voor ons beschikbaar vanaf begin december. In de komende weken worden nog een aantal zaken verder geregeld en vastgesteld, uiteraard informeren wij u over de relevante details. Ondertussen zijn we dankbaar dat al zo snel kan worden voorzien in deze mogelijkheid, waarmee een belangrijk werkgebied in onze gemeente verder ingevuld wordt. We vertrouwen op een goede samenwerking en zien uit naar deze nieuwe samenwerking.

Gert van Ramshorst, voorzitter