Taizé 2019

Dit bericht is verlopen op 2019-09-07

Wie gelooft er in deze tijd dat er duizenden jongeren samenkomen om samen te leven met christelijke broeders? Toch is het zo!

Elk jaar trekken groepen gelovige jongvolwassenen uit heel Nederland naar een piepklein dorpje in Frankrijk: Taizé. In dat dorp ontmoeten ze andere groepen vanuit heel Europa (en zelfs van buiten Europa). Samen beleven ze een week gevuld met ontmoeting, rust en geloof. Een onbeschrijfelijke week vol mooie ervaringen, toch doe ik een poging om een beeld te schetsen.

Op 28 april, de dag na Koningsdag, stapten alle groepsleden van de Taizégroep Berkel ’s ochtends vroeg in de auto. Sommigen hadden Koningsdag gevierd door te genieten van een oranjetompouce, anderen waren naar festivals geweest en/of hadden helemaal niet geslapen. Desalniettemin had de groep de stemming er al inzitten bij de eerste stop in Luxemburg: rond half 10 stonden we al met een boxje en K3-muziek te swingen op de parkeerplaats.

In het dorp aangekomen volgde de aanmelding, welkom en werden we ingedeeld in barakken (slaapzalen). Eenmaal uitgepakt kon de week écht beginnen. Een week Taizé is altijd hetzelfde en is daarom ook goed gestructureerd. Je volgt bijbelstudie, hebt een eigen taakje (denk aan de afwas, tenten bouwen, de kerk stil houden etc.) en gaat 3x per dag naar de kerk. Voor velen klinkt dit niet als een ontspannen week weg, maar geloof me, er blijft voldoende ruimte over in dat ritme voor rust en ontmoeting.

Aangezien de jongvolwassenen en de 30-plussers op andere velden verblijven, heeft de groep vanuit De Ark de gewoonte om elke dag tijdens de thee samen te komen. Tijdens deze theepauze worden alle nieuwe inzichten besproken, vragen aan elkaar gesteld en leren we elkaar beter kennen. Een ijsje eten is inmiddels ook vrijwel vastgeroest in het ritme, ook al regent het.

Verder leeft iedereen zoals hij zelf zijn tijd in wilt vullen. Sommige mensen uit de groep kozen ervoor om samen een taakje te doen, sommigen wilden bewust nieuwe mensen leren kennen. Zoals elk jaar waren groepen uit Tilburg, Amsterdam, Rhenen en IJsselstein van de partij, waarmee de nodige avonturen werden beleefd.

Taizé is in geen woorden te bevatten, laat dat duidelijk zijn. Hopelijk heeft u, middels dit stukje, een inkijkje gekregen. Het is een plek waar het niet uitmaakt wie je bent en wat je doet, maar waar iedereen geaccepteerd wordt. Terug naar eenvoudig leven, ontmoeting, rust en toch even weg zijn van je drukke leven thuis, dat is Taizé.

Marinka Landman - Rolfes