Streamen: hard werken en soms even slikken

Dit bericht is verlopen op 2021-04-06

Het lijkt alweer lang geleden: in december, op het moment dat we helaas onze kerk weer moesten sluiten, heeft een team binnen onze gemeente zich ingezet om te zorgen dat we allemaal thuis de diensten kunnen meebeleven. We zijn er al aan gewend om op die manier met beeld en geluid er bij te kunnen zijn. Dit streamen gebeurde de eerste maand met behulp van tijdelijke voorzieningen, en sinds kort met een permanente oplossing. Er is hele dagen gewerkt om dit allemaal mogelijk te maken, en iedere week worden nog verbeteringen aangebracht.

Afgelopen zondag zagen we dat de dienst steeds beter en mooier in beeld wordt gebracht. Met twee camera’s heb je goed zicht in de kerk, en ben je er nog meer bij. Ook de weergave van het beeld van de beamer is sterk verbeterd. En dan is het even slikken als iets niet werkt: een gezin uit onze gemeente en de dominee hebben zich thuis ingespannen om een lied op te nemen, en juist het tonen van deze opname mislukte. Dat is natuurlijk vervelend voor het betreffende gezin, en ook voor het team dat de streaming verzorgt: vlak voor de dienst was dit nog getest en werkte het wel.

We beginnen steeds duidelijker te zien wat er mogelijk is, maar ook dat het best complex is om het streamen goed te verzorgen. Het is niet alleen “even een camera plaatsen”: er is veel meer nodig om dit allemaal mogelijk te maken: de hele opstelling bestaat uit minstens 10 apparaten die allemaal correct moeten functioneren. Ook in de komende weken wordt verder gebouwd: het werk is nog even in uitvoering.

Vanaf deze plaats onze complimenten aan dit team van technici, voor de vasthoudendheid en inzet om het voor ons mogelijk te maken dat we ook thuis met elkaar de kerkdiensten kunnen bijwonen. Zeker nu we allemaal thuis zitten, is dit een waardevolle toevoeging waardoor we ons nog meer verbonden voelen.

Tegelijk herhaal ik hier graag mijn eerdere oproep: als je iets aan de diensten wilt bijdragen, zoals een opgenomen muzikale bijdrage: laat je niet ontmoedigen en doe dat vooral. En ondertussen steunen we de harde werkers van het streamteam: het is voor iedereen even wennen, maar het gaat zeker lukken.

Met hartelijke groet, namens het moderamen,
Gert van Ramshorst, voorzitter kerkenraad