Situatie Oekraïne

Dit bericht is verlopen op 2022-05-26

De oorlog in Oekraïne veroorzaakt een totale chaos in het land. Miljoenen mensen zijn op de vlucht geslagen voor het geweld, op zoek naar een veilige plek.

Moldavië biedt hulp

Ook in buurland Moldavië - het armste land van Europa - worden vluchtelingen gastvrij ontvangen. Op 10 maart 2022 waren er al meer dan 100.000 Oekraïense vluchtelingen in Moldavië. Hoewel het land niet het grootste aantal vluchtelingen in de regio heeft ontvangen, heeft het de hoogste instroom in verhouding tot de totale bevolking.Dat is in verhouding tot de totale bevolking een enorm aantal en daarom is in het land de noodtoestand uitgeroepen, het staat voor een zware economische last. Desalniettemin zetten de Moldavische bevolking, de regering en humanitaire organisaties zich onophoudelijk in voor de vluchtelingen. Onze partners in Moldavië geven hierbij een update van de situatie.

Bethania

Bij dagcentrum voor kinderen en ouderen, Bethania, voelen ze: de pijn van onze naasten is onze pijn. Het hoofdkantoor van Bethania ligt vlakbij de Moldavisch-Oekraïense grens. De medewerkers konden niet stil blijven zitten toen ze de tranen en wanhoop in de ogen van de gevluchte kinderen en hun moeders zagen. Vanaf dag 1 van de oorlog begonnen ze met het verstrekken van onder andere voedsel, transport en onderdak. Daarna zijn ook hun centra opengesteld voor de vluchtelingen. Een medewerker van Bethania vertelt openhartig: “Soms word ik midden in de nacht gebeld om iemand bij de grens te helpen met onderdak. Om eerlijk te zijn is het lastig om niet het overzicht te verliezen door alle stress. De stroom van vluchtelingen gaat maar door. We bidden tot onze Heer Jezus Christus om het hoofd te kunnen bieden aan en behulpzaam te zijn voor al deze lijdende Oekraïense broeders en zusters.”

De hulpverlening door kerken en noodhulporganisaties is massaal gestart. In al het leed ontstaan ook hartverwarmende initiatieven.

Voor het complete verhaal zie de site van Kerk in Actie. De informatie wordt steeds bijgewerkt.

Fotoblog situatie Oekraïne | Kerk in Actie (protestantsekerk.nl)

Collecte Z.W.O

Op zondag 1 mei is de collecte bestemd voor het kindercentrum Bethania in Moldavië. Dit is een project van Kerk in Actie en wordt gesteund door de Z.W.O.-commissie en de Zendingscommissie van de Hervormde gemeente van de Dorpskerk.