Over de linker- en rechterhand

Dit bericht is verlopen op 2020-12-01

In de kerk praten we niet graag en veel over geld en al helemaal niet als je iets aan een goed doel geeft. Zo is dat ons ook ingeprent: een ander hoeft niet te weten wat je aan goede dingen doet.

Toch willen we als college van kerkrentmeesters in de komende tijd regelmatiger van ons laten horen, zodat we in onze kerk niet kunnen zeggen dat de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet.

De reden? Omdat wij in de afgelopen periode ons hebben ingespannen om ons beleidsplan te actualiseren. De meest eenvoudige reden hiervoor was, dat ons vorige beleidsplan dit jaar verloopt.

Daarnaast is in 2019 gebleken dat er verschillende vragen zijn over de financiële situatie van onze kerk:

• hebben we voldoende geld achter de hand en hoeveel dan,
  • wat komt er aan VVB en andere bijdragen eigenlijk binnen,
  • hoeveel predikantsformatie kunnen we ons veroorloven,
  • hebben we geld om een pastorie te kopen als zich dat voordoet,
  • hoe ontwikkelen zich de inkomsten en uitgaven in de komende jaren,
  • wat gaat het onderhoud van het kerkgebouw kosten?

Allerlei vragen, die sinds de coronacrisis en het feit dat we binnenkort een predikantsvacature hebben door het vertrek van Antoinette van der Wel, nog urgenter zijn geworden. Door de coronacrisis missen we inkomsten doordat er maandenlang geen collectes zijn gehouden en nu we wel weer naar de kerk kunnen, zijn er minder mensen (in de kerk) die kunnen bijdragen. Daarnaast is er verlies van inkomsten doordat het verhuren van ruimten en de verkoop van consumpties anders of niet meer plaatsvinden. Wat betekent dit voor het huidige jaar 2020? En, omdat de beperkingen door Covid-19 nog wel even aan zullen houden, wat betekent dit dan voor de komende jaren?

De predikantsvacature roept weer andere vragen op, zoals hoeveel we ons voor de invulling van de vacature gedurende een langdurige periode kunnen veroorloven. Als kerkrentmeesters vinden we het daarom verstandig dat de kerkenraad een tijdelijke predikant gaat aantrekken, die enerzijds de noodzakelijke pastorale taken op zich zal nemen en anderzijds gaat helpen om de wensen voor de invulling van de vacature op een rij te krijgen. Daarbij zullen de financiële (on)mogelijkheden een rol gaan spelen. En laten we alvast een tipje van de sluier oplichten: we zullen ons waarschijnlijk moeten beperken in de hoeveelheid formatie, waarvoor we een predikant kunnen beroepen. Overigens spelen ook de plannen van de projectgroep ‘Een levende gemeente beweegt’ een rol bij de beleidskeuzen.

Zoals gezegd, zijn we als kerkrentmeesters bezig een nieuw beleidsplan op te stellen voor de jaren 2021-2023. Daarin zal een financieel doorkijkje voor de komende tien jaar zijn opgenomen, naast een geactualiseerd meerjaren onderhoudsplan voor ons kerkgebouw. Naast de financiële opdracht die wij hebben zijn er ook andere kerkrentmeesterlijke taken opgenomen. Dan hebben we het bijvoorbeeld over het beheren van het kerkgebouw en van het archief, en over de bedrijfshulpverlening.

Natuurlijk zal het beleidsplan te zijner tijd integraal op onze website te vinden zijn, zodra het is vastgesteld. Dit laatste zal voor het einde van dit jaar gebeuren. Ieder gemeentelid is dan in staat om alle gegevens tot zich te nemen. Verder hebben we ons echter voorgenomen om regelmatig in de digitale nieuwsbrief van ons te laten horen. We zullen de gemeente dan door het beleidsplan meenemen door er steeds een bepaald onderdeel uit te lichten en daar nader over te informeren.

Kortom, we willen proberen om in de komende periode ervoor te zorgen dat de linkerhand beter gaat weten wat de rechterhand doet. En we hopen dat, als er vragen of opmerkingen zijn, deze dan aan ons worden doorgegeven. Dan kunnen we daar in onze stukjes op inspelen. Het gemakkelijkste is als u ons mailt: cvk@kerk-de-ark.nl

Wordt vervolgd, dus.

Namens het college van kerkrentmeesters,

Dick den Bakker, voorzitter