Nieuwsbrief 03 - Een levende gemeente beweegt!

Dit bericht is verlopen op 2020-05-26

Een levende gemeente beweegt

Nieuwsbrief 03

27 maart 2020

Een levende gemeente beweegt!

Vorige week heeft de kerkenraad het besluit genomen dat het project Een levende gemeente beweegt! van start kan. Daar zijn we blij om. Zoals u in het gemeenteberaad in februari al aangaf, moeten we de eerste fase van dit proces niet heel erg lang laten duren. De eerste fase is immers de inventarisatie, en de meeste gemeenteleden willen graag aan de slag met de volgende fases: onze reis naar de toekomst.

De inventarisatiefase kunnen we niet overslaan. Deze fase bestaat ruwweg uit twee delen: uitzoeken welke informatie we al hebben, en het bevragen van gemeenteleden. Het zal duidelijk zijn dat we in deze bijzondere tijd, waarin de wereld stil staat als gevolg van het coronavirus, u niet gaan uitnodigen voor bijeenkomsten. Dat deel van deze fase zal echt even moeten wachten tot het weer veilig is om met groepen en groepjes bij elkaar te zijn.

We kunnen wel alvast de voorbereidingen treffen. Dat doen we gewoon thuis, achter onze eigen computers. We gaan onderzoek doen naar wat er al is. Enkele jaren geleden is er een uitgebreide enquête gehouden onder de gemeenteleden. Het pastoraal beraad maakt inmiddels gebruik van de resultaten en ook wij kunnen daar zeker nog waardevolle informatie uit halen voor het project. In 2018 heeft de kerkenraad een meerjarenplan 2018-2025 gepubliceerd. Bij het gemeenteberaad in mei 2019 zijn door u al veel ideeën en suggesties genoemd. Van al deze informatie kunnen we gebruik maken. Het levert ons al een eerste inzicht op in wat er leeft in onze gemeente.

Wanneer we straks weer met groepjes gemeenteleden in gesprek kunnen gaan, willen we dat gestructureerd doen, en willen we bij de vele verschillende groepen dezelfde aanpak gebruiken. Dat levert namelijk informatie op die onderling vergelijkbaar is. Zo kunnen we een goed totaalbeeld krijgen. Om die gestructureerde aanpak zo goed mogelijk uit te voeren gaan we vragenlijsten ontwikkelen. Ook dat kunnen we alvast vanachter de computer doen.

Als wij dus als voorbereidingsgroep de komende weken even wat minder van ons laten horen, betekent dat niet dat we stilzitten. Integendeel, we zijn druk bezig. En zodra de corona-maatregelen het toelaten, pakken we ook de draad van de gesprekken op.

de voorbereidingsgroep ELGB