Nieuws vanuit de kerkenraad

Dit bericht is verlopen op 2020-12-08

Van de voorzitter

Gemeente zijn in coronatijden: weer nieuwe ontwikkelingen. Iedereen heeft te maken met de gevolgen van het weer oplaaiende coronavirus, ook wij. Dit heeft effect op allerlei aspecten van ons gemeente zijn zoals kerkdiensten, jeugdwerkactiviteiten en andere bijeenkomsten, en het afscheid van Antoinette van der Wel. We kiezen ervoor om ons aan richtlijnen te houden die worden aangereikt en om verantwoorde keuzes te maken: van harte hopen we dat onze gemeente niet zelf een besmettingshaard gaat vormen. Tegelijk willen we gemeente zijn en naar elkaar omzien: het lijkt wel alsof geestelijke gezondheid en fysieke gezondheid tegengesteld zijn aan elkaar. Laten we vooral volharden in het verenigen van deze twee! We blijven uitzien naar een tijd waarin we weer “normaal” gemeente kunnen zijn, maar ondertussen richten we ons nu op wat er in deze tijd mogelijk en nodig is. Bidden en werken: het is beide nodig, vooral nu. Doet u mee?

Kerkdiensten

De overheid heeft deze week ook een kader gesteld waarbinnen maximaal 30 mensen in een kerkdienst aanwezig mogen zijn (excl. “personeel”). Wij houden ons aan dit advies, dat betekent dus dat we met minder mensen fysiek in de kerk kunnen zijn dan in de afgelopen maanden mogelijk was. Ook het aantal zangers blijft beperkt. Reserveren blijft verplicht, al is de kans dat we “vol” zitten nu natuurlijk veel groter. Natuurlijk is de dienst ook via www.kerkomroep.nl te volgen.

Help je mee?

Maar misschien kunnen we onze kerkdeuren niet alleen op zondag openen. Om meer mensen de ruimte te geven in de kerk, kunnen we ook op vrijdagavonden vieringen in de kerk houden. Dit zijn dan wel vieringen die wij als gemeente vorm moeten geven en die zonder predikant plaats zullen vinden. Denk bijvoorbeeld aan een stilteviering, meditatie, luisterdienst, Taizéviering of ,...

Daar hebben we dan wel uw hulp bij nodig! Wie zou aan deze vrijdagvieringen een bijdrage willen leveren? Laat het weten door een mail te sturen naar moderamen@kerk-de-ark.nl

Mondkapjes

Ook aan het advies over het dragen van mondkapjes willen wij ons houden. Voor alle publieke en openbare binnenruimtes, waarbij men staand of lopend verblijft, geldt het advies om het mondkapje continu te dragen. Zodra men op een vaste plek zit kan het mondkapje worden afgezet. Als iemand deze plek verlaat, wordt geadviseerd het mondkapje weer op te zetten.

Dit betekent dat wij u vragen om bij binnenkomst in de kerk een mondkapje op te zetten tot u op uw plaats zit. Ook na afloop van de dienst vragen wij u weer een mondkapje op te zetten bij het verlaten van de kerk. Neemt u zelf een kapje mee? Mocht u die vergeten zijn dan hebben wij in de kerk ook een beperkt aantal mondkapjes beschikbaar.

Vacature

U heeft in de nieuwsbrief van 18 september kunnen lezen dat de kerkenraad heeft besloten om op zoek te gaan naar een tijdelijke predikant. Inmiddels heeft een afvaardiging van het moderamen kennis gemaakt met een kandidaat. Onze intentie is om in de komende kerkenraadsvergadering op 15 oktober te besluiten tot het aanstellen van deze kandidaat voor de periode van een jaar.

Met deze invulling bereiken we in de eerste plaats dat we voorzien in het kunnen bieden van pastorale zorg: de kandidaat zal het grootste deel van de tijd besteden aan pastoraat en daarnaast periodiek voorgaan in kerkdiensten. Na de komende vergadering volgt uiteraard nader bericht, bij een positief besluit kan deze kandidaat vanaf begin december beginnen met het werk voor onze gemeente.

Met hartelijke groet,
Gert van Ramshorst, voorzitter kerkenraad