Kerkenraadsdag 2 april 2022

Dit bericht is verlopen op 2022-06-05

Het hele jaar door staan er interessante onderwerpen op de agenda van de kerkenraad. Het is fijn om ook af en toe gelegenheid te hebben wat langer bij een onderwerp stil te staan. Nu het coronavirus zich rustig houdt en alle maatregelen zijn komen te vervallen, kon er na drie jaar weer een Kerkenraadsdag worden gehouden.
Dit keer was de Dorpskerk in Wassenaar als locatie gekozen. Een prachtige monumentale kerk waar we gebruik mochten maken van een ruime serre die ons in het zonnetje zette, want die liet ons die dag niet in de steek.
Na de dagopening door dominee Hedda Klip stonden we korte tijd stil met ‘wat ons bezielt’. Wat betekent De Ark vandaag de dag voor ons. Hoofdthema’s hierbij waren Bezinning, Vieren, Ontmoeten en Verantwoordelijkheid.

Formulieren van Enigheid
Het hoofdonderwerp van de ochtend waren de drie Formulieren van Enigheid.
De drie Formulieren van Enigheid bestaan uit een drietal theologische geschriften die door de Synode van Dordrecht in 1618-1619 als de belijdenis van de toenmalige Gereformeerde Kerk werden aanvaard. Uit deze Gereformeerde Kerk zijn de Nederlandse Hervormde Kerk en later de diverse Gereformeerde kerkgenootschappen alsook de recentelijk ontstane Protestantse Kerk in Nederland (PKN) voortgekomen.

Deze drie belijdenisgeschriften zijn de Heidelbergse Catechismus (1563), de Nederlandse Geloofsbelijdenis (1561) en de Dordtse Leerregels, opgesteld door de Synode van Dordrecht in 1618 en 1619.
Ouderen onder ons kunnen zich nog wel herinneren dat zij op catechisatie de vragen en antwoorden uit de drie Formulieren van Enigheid uit het hoofd moesten leren of dat er in de kerkdiensten aandacht aan onderdelen ervan werd geschonken.
Ambtdragers krijgen aan het begin van hun ambtsperiode de vraag voorgelegd deze belijdenisgeschriften te ondertekenen, al is dit niet verplicht.
Het leek saaie kost voor de zaterdagochtend te zijn, deze in de ogen van sommigen wat gedateerde teksten, maar Hedda Klip zorgde er door middel van een quiz voor dat al snel de interesse van de ambtsdragers werd gewekt. Aan het eind van het programma was onze kennis weer opgefrist en kon er genoeg stof tot overdenking mee naar huis worden genomen.

Aan het eind van het ochtendprogramma werd een afvaardiging van de Jeugdraad welkom geheten; zij schoven aan bij de lunch en zouden het middagprogramma bijwonen.

Vertrouwenspersonen
Na de lunch en een heerlijke wandeling door het oude en mooie Wassenaar namen de Interne Vertrouwenspersonen Mariëtte Zeillemaker en Hans Koster het middagprogramma voor hun rekening.
De synode heeft in november 2019 uitgesproken gemeenten te gaan stimuleren plaatselijk beleid over veilig omgaan met elkaar te formuleren. Inmiddels zijn Mariëtte en Hans door de kerkenraad van De Ark benoemd tot Interne Vertrouwenspersoon van onze kerk.
Beiden stelden zich voor aan de aanwezige kerkenraads- en jeugdraadsleden. Zij vertelden dat zij inmiddels een speciale cursus hebben gevolgd en dat zij nu beginnen aan het opstellen van een Plan van Aanpak met daarin gedragsregels met betrekking tot (seksuele) intimidatie.
Om tot dit plan te komen zullen zij de komende tijd – met de start op deze Kerkenraadsdag – met diverse groeperingen in onze gemeente bespreken wat de voorwaarden zijn om te komen tot een veilige kerk. Een veilige kerk lijkt vanzelfsprekend, maar is dat niet. Hoe gaan we met elkaar om, wat spreken we met elkaar af om een veilige kerk te zijn?
De kerkenraads- en jeugdraadsleden gingen alvast met elkaar in gesprek door middel van voorbeelden die Mariëtte en Hans aanreikten. Een leerzame middag, zo kon worden geconcludeerd. Uiteraard krijgt u als gemeente op een later moment uitgebreidere informatie over dit onderwerp en de voortgang van de werkzaamheden van onze vertrouwenspersonen.

De Kerkenraadsdag werd afgesloten met een gezamenlijke maaltijd in een plaatselijk restaurant in Wassenaar.

Annette Docter

kerkenraadsdag 2022a