Gemeenteberaad dinsdag 17 september 2019 in De Ark.

Dit bericht is verlopen op 2020-01-11

Aanvang 19.30 uur

Aanwezig ca. 60 gemeenteleden (incl. kerkenraad)

(Dit is een enigszins samengevat verslag. Het hele verslag is op te vragen bij de scriba: scriba@kerk-de-ark.nl)

Opening door Gert van Ramshorst, voorzitter

• Welkom en aansteken van de Paaskaars
  • Lezing uit Lucas 10 : 38 – 42: kerkzijn is hoofdzaak én bijzaak
  • Gebed

Mede naar aanleiding van een brief van een gemeentelid heeft de kerkenraad besloten het voorgenomen besluit om een interim predikant (IP) te gaan werven, vanavond nader toe te lichten en de mening van de gemeente te vragen.

Met een powerpointpresentatie geeft Gert een resumé van het gemeenteberaad van 7 mei en de ontwikkelingen daarna, die hebben geleid naar het voornemen een IP te gaan werven.

Hoofdpunten van de powerpointpresentatie:

• Wat willen we bereiken
    • deze kerk van God vormgeven zoals het past bij iedereen
    • van waarde zijn voor de leden en voor de samenleving
  • Wat is hiervoor nodig
    • leiderschap/visie/echte verandering
    • een zekere mate van onafhankelijkheid en de schouders eronder zetten
  • Hoe te bereiken
    • gewoon zelf doen: kost veel tijd en energie en iedereen heeft een binding met de bestaande situatie, kosten zijn nihil
    • inzet interim predikant: heeft voldoende afstand, kan ons leiden - met ondersteuning van klankbord-/kerngroep - in ons zoeken naar de kerk van de toekomst, kost geld

De presentatie wordt gevolgd door een aantal vragen en opmerkingen door gemeenteleden.

Gert van Ramshorst – is een IP een zwart/wit keuze? Met de hem/haar gegeven opdracht kun je sturen in het proces. Voorstel eerst een IP, gevolgd door gemeenteleden.

Hij bedankt een ieder voor de vragen en inbreng van mogelijkheden.

De avond wordt vervolgd met het in groepen spreken over de concept taakomschrijving IP.

1. Lees de concept taakomschrijving van de IP
    • wat is je eerste indruk
    • wat vind je mooi in deze taakomschrijving
    • waar heb je vraagtekens bij of twijfel je over
  2. Lees de opdrachtomschrijving die in het concept staat
  • kan je je vinden in de 4 genoemde punten, zo nee, welke aanpassing stel je voor
  • ontbreken er punten die aan de opdracht zouden moeten worden toegevoegd, zo ja, welke aanvulling(en) stel je voor

Groep 1

IP zou je eigenlijk procesbegeleider moeten noemen. De kracht van de procesbegeleider is onafhankelijkheid. IP begeleidt: de gemeente moet het doen.

De IP zou niet moeten voorgaan i.v.m. de objectiviteit. Van groot belang is de communicatie en het betrokken houden van de gemeente.

Groep 2

De IP zou niet voor moeten gaan i.v.m. de onafhankelijkheid. Niet preken waarborgt neutraliteit.

Vooraf bepalen: wat bindt ons en wat scheidt ons?

De opdracht zou meer concreet moeten worden ingevuld.

Discussie of een IP het geld waard is: ‘een bloeiende gemeente voor de Heer is onbetaalbaar’.

Groep 3

De opdrachtformulering is vrij breed en algemeen.

De lage opkomst vraagt om een 2e bijeenkomst om meer draagvlak te creëren. Waarom haken mensen af van de kerk? Zoek mensen op die afhaken, als ook de jonge generatie, wat missen zij en kunnen zij een zinvolle bijdrage leveren? De informatie van deze avond moeten wij allen naar de buitenwacht uitdragen, doorgeven.

Ga weloverwogen aan de slag!

Groep 4

Wat is de toegevoegde waarde van een IP, zijn we niet al goed ‘op weg/bezig?’.

Het concept wordt door de groep ondersteund.

Goed iemand van buiten = onafhankelijk. Eigen mensen hebben weinig tijd.

Let wel op een goede communicatie, zowel binnen de gemeente als met de buitenwacht (andere kerken).

Suggestie: iets meer concrete voorbeelden per kernpunt benoemen.

Groep 5

In de teksten wordt het ‘vuur’ gemist om anderen - die buiten zijn - te inspireren.

De noodzaak voor een IP springt er niet uit.

Er zijn vraagtekens en twijfel bij de betrokkenheid van eigen gemeenteleden.

Bezoek groepen als ‘kerk op schoot’, GJV, en de outsiders.

Verzin andere vormen van gesprek dan gemeenteberaad of werkgroep.

Groep 6

Men vindt het een goed opgesteld stuk, hierover is nagedacht.

Laat de gemeente nadenken over de inhoud, maar wel voor de uitvoering iemand extern.

TIP: Zet in de taakomschrijving de zin ‘we willen als gemeente ook in de toekomst een plek zijn waar God gevonden kan worden voor haar leden’ boven de kernpunten.

Toch wel een vraagteken of wij als gemeente – die zo actief is – dit niet zelf kunnen.

Groep 7

Ook hier de conclusie dat dit een te kleine opkomst is als basis voor besluitvorming.

Ga meer in gesprek over wat we willen en publiceer alles in RDA.

Geef breed en meer bekendheid aan de vele taken en activiteiten binnen de kerk.

Suggestie: Oecumenische dienst op woensdagmiddag (als Laurenskerk!).

Elkaar bewust maken van betrokkenheid bij samenleving, zoals asielzoekers, schuldhulpmaatje etc.

Suggestie als reactie op de taakomschrijving: breng bedrijfskundigen, consultants e.a. uit de gemeente bijeen.

Gert van Ramshorst zal bij de PKN nogmaals informeren naar mogelijkheden van een traject IP en de daarbij behorende kosten.

Hoe verder: De taakomschrijving wordt bijgesteld

Kandidaat wordt gezocht, gevolgd door kennismaking

Doel om in januari 2020 te starten

Het gemeenteberaad eindigt om 21.30 uur. Antoinette verzoekt ons in een kring te gaan staan en sluit af met een lezing, een gezamenlijk lied en gebed.

Berkel en Rodenrijs, 17 september 2019

Els Bos notulist/Janny Korevaar scriba