Een levende gemeente beweegt!

Dit bericht is verlopen op 2023-12-31

Op dinsdag 18 februari jl. namen meer dan 100 gemeenteleden deel aan het gemeente­beraad. De kerkenraad liet weten het plan om een interim predikant aan te trekken, los te laten. De afgelopen maanden hebben enkele gemeenteleden een alternatief plan ontwikkeld om met elkaar op zoek te gaan hoe wij in de toekomst kerk willen zijn. Dat plan is door de kerkenraad omarmd en werd tijdens het gemeenteberaad gepresenteerd door de voorbereidingsgroep: Johan Scherpenisse, Piet Schipperus en Tijmen Weerheijm.

Samengevat: het plan bestaat uit een aantal fasen. De eerste fase is bedoeld om te inventariseren hoe we ervoor staan: waar worden we als gemeente blij van en waar zijn we bezorgd over. Als dat helder is, gaan we in de tweede fase kijken hoe wij ons verhouden tot ‘de buitenwereld’: wat komt er uit onze omgeving op ons af, hoe doen andere kerken het, waar moeten we rekening mee houden en waar kunnen we inspiratie uit putten. In de derde fase gaan we concrete stappen zetten en mogelijk nieuwe en mooie wegen inslaan.

De kerkenraad heeft toegezegd in de kerkenraadsvergadering op 19 maart een besluit te nemen over het plan.

Er komt een begeleidingsteam

Als de kerkenraad positief besluit, komt er een intensieve en drukke tijd aan voor onze gemeente. Veranderingen gaan nu eenmaal niet vanzelf. Daarom wordt voor de uitwerking en begeleiding van het plan een begeleidingsteam samengesteld. Daarin zit de huidige voorbereidingsgroep, en daar zoeken we nog 3 of 4 mensen bij. Wie we zoeken? In elk geval nog een jongere, naast Tijmen. En verder willen we graag mensen uit de leeftijdscategorie 35-50 jaar. De ‘gemiddelde 40-er’. Liefst, naast deze mannen, ook een paar vrouwen. Interesse? Of denkt u dat dit nu net een mooi klusje is voor uw buurvrouw? Schiet Johan, Piet of Tijmen even aan. Tips zijn welkom!

Feedback

Tijdens het gemeenteberaad hebben we veel tips en feedback ontvangen. Dat ging onder andere over de organisatie en aanpak van het proces, het tijdpad, en over wat we nu precies willen. Te veel om in één Nieuwsbrief te vermelden. Maar we willen deze feedback wel met u delen, en u laten weten wat we ermee doen. In de volgende Nieuwsbrief zullen we daar wat meer over schrijven.

Met hartelijke groet,

De voorbereidingsgroep