Ds. Sikkema stelt zich voor

Dit bericht is verlopen op 2021-05-25

De vraag ‘Wie ben ik?’, is niet makkelijk te beantwoorden. Er zijn zoveel woorden die iemand kunnen beschrijven en zoveel rollen die iemand heeft.
Voor mij is het belangrijk dat ik Fries ben, opgegroeid in de Noordoostpolder. Ik heb theologie gestudeerd in Amsterdam aan de Vrije Universiteit om dominee te worden in een kerk op het platteland.
Ik ben moeder van twee inmiddels volwassen dochters. Na Stedum en Westeremden ben ik dominee geworden van de Samen op Weg gemeente van Tzummarum-Firdgum. Daar ben ik wegens een ernstige, aanhoudende depressie losgemaakt van de gemeente. Een aantal jaren later, terwijl ik bezig was terug te keren, maakte een zware hartaanval waarbij ik hersenletsel opliep, een einde aan die terugkeer. Daardoor is mijn rol als predikant beperkt tot gastvoorganger, wat ik met veel plezier doe.

Ik sta theologisch in het midden van de kerk, wat soms lastig is omdat je dan vaak wordt gedefinieerd door wat je niet gelooft of waar je niet achter kunt staan.
Al tijdens mijn opleiding voelde ik me op mijn gemak bij zowel de vrijzinnige als bij de evangelische studentenvereniging, zonder alles over te nemen van hun gedachtegoed.

Mijn passie ligt bij liederen om daarmee op een meer dichterlijke manier het geloof onder woorden te brengen. Ik vind het nieuwe Liedboek geweldig, maar ik zoek ook graag liederen uit van Taizé, Iona, de Evangelische Liedbundel, Johannes de Heer, Eva's Lied en nog andere liedbundels. Ik probeer altijd te vinden wat de Schrift voor de schrijver en de toenmalige omgeving heeft betekend en wat dat over vandaag te zeggen heeft, onder het motto ‘ik doe mijn best, God doet de rest, de Geest waait waar zij wil’.

Zo heb ik een keuze gemaakt om mij aan u voor te stellen. Ik heb nog niets verteld over mijn haakwerk of de talloze boeken die ik verslind, over mijn verdere familie en vrienden. Ik ga met plezier in uw kerk voor en ik verheug me op de jeugddienst van Palmpasen.

Tot ziens op de schermen en in de toekomst van aangezicht tot aangezicht.

Ds. Durkje Sikkema