De B die na de C kwam

Dit bericht is verlopen op 2020-11-24

Het zijn gekke tijden. Zo bleek na de C van Cantorij en Covid de B te komen. De B van Bellijst, Belangstelling tonen en in Beweging komen. Een beweging die zo’n beetje elke week om een ander soort lenigheid vraagt. Waar eerst een ledenlijst met telefoonnummers uitkomst bood om de onderlinge betrokkenheid te bevestigen, wordt inmiddels een ware spagaat gemaakt, opdat er ondanks alle Covid-regels en ventilatietabellen toch nog iets te zingen valt. Het nieuwe normaal zou ik het niet willen noemen, maar dat alles anders is ga ik niet ontkennen. Reinigingsritueel bij de voordeur, half uurtje zingen, half uurtje luchten, anderhalve meter voor het middenrif… Leuk is anders, al is het anders best leuk om van deze nood een deugd te maken. De decimering tot dubbelkwartet brengt namelijk ook alleraardigste bijwerkingen met zich mee. Ook klein blijkt fijn!
Na de C van Cantorij en Covid, de B van Bellijst, Belangstelling en Beweging, volgde helaas ook de A van Afscheid. Voor vier gemeenteleden was de C van Covid de druppel om nu toch echt A te gaan zeggen. Na vele jaren trouwe dienst hebben zij hun zingende ambtswerk neer moeten leggen, hun gezondheid liet hen geen andere keus. Na deze A van Afscheid volgde natuurlijk direct de B. De B van Bedankje en Bloemetje. De B ook van Belletje: ‘Bedankt voor al die mooie jaren zangplezier!’ ‘Nee, jullie bedankt voor al die woensdagavonden waarop je naar de cantorij kwam om een bijdrage te leveren aan goed verzorgde kerkmuziek!’ Daar een belletje nog iets heel anders is dan een briefje, zeker als het om de nieuwsbrief van een kerk in beweging gaat, leek het mij geen kwaad kunnen om die waardering ook hier onder woorden te brengen.

Mooi ook dat er inmiddels een tegenbeweging gaande is. Na de C van Covid mogen we ons gelukkig ook verheugen in de B van Belangstelling. Gemeenteleden die voort willen zetten wat anderen met pijn in het hart hebben moeten loslaten. Een bemoedigende beweging, zeker binnen een kerkgemeenschap die haar bewegingsvrijheid aan het verkennen is!

Arco Mandemaker