De Ark tijdens lockdown

Dit bericht is verlopen op 2021-02-16

Na de toespraak van onze premier, heeft op dinsdag het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (ICO) overlegd met de overheid. Op basis hiervan geeft het ICO het advies aan alle kerken om in deze periode van lockdown uitsluitend onlinediensten te houden. Woensdagavond hebben we binnen het moderamen besloten om dit advies te volgen, en dus de kerk te sluiten. Dit betekent dat we vanaf nu tot en met 19 januari 2021 in ons gebouw geen kerkdiensten kunnen bezoeken. Dat geldt dus ook tijdens de Kerstdagen en rond de jaarwisseling. We begrijpen: dit is verdrietig, maar het is nodig.

Dit besluit hebben we genomen in combinatie met het besluit om alles op alles te zetten om vanaf nu alle kerkdiensten online te brengen. Dat is gelukt! Ieder van ons kan vanaf a.s. zondag 20 december de diensten volgen: via een computer, tablet of telefoon, met beeld en geluid. Of met alleen geluid op de kerkradio. Op de website wordt een link naar de kerkdiensten geplaatst.

Ook alle andere activiteiten in de kerk zullen zoveel mogelijk digitaal plaatsvinden. Dat kan niet voor alle activiteiten, waardoor we helaas sommige activiteiten moeten afzeggen. Vooral onze kinderen en jongeren hebben hiermee te maken, maar ook een aantal andere groepen. We proberen het duidelijk op een rij te zetten zodat iedereen weet wat er wel of niet gaat gebeuren. Zo vieren we Kerst: thuis, maar wel met elkaar!

Kerkdiensten tijdens de kerstperiode:

• 20-12, 10.00 uur:       4e Adventsdienst– online (livestream)
  • 24-12, 19.30 uur:       Kerstavonddienst met Hervormde Gemeente - online (vooraf opgenomen)
  • 25-12, 10.00 uur:       Kerstochtenddienst - online (livestream)
  • 27-12, 10.00 uur:       Kerkdienst - online (vooraf opgenomen)
  • 31-12, 19.30 uur:       Oudejaarsavonddienst - online (vooraf opgenomen)
  • 03-01, 10.00 uur:       Kerkdienst - online (livestream)

Alle kerkdiensten zijn te volgen via: https://www.kerk-de-ark.nl/de-ark-in-beeld

Jeugdactiviteiten tijdens de kerst en daarna:

• Alle kinderen die zich hadden opgegeven voor de kerstwandeling op 24-12, ontvangen thuis een tasje met een ‘kerst’ verrassing.
  • De dinsdag- en donderdagclubs starten na de kerstvakantie hun activiteiten online op.
  • Alle GJV-bijeenkomsten vinden online plaats en zij zorgen in de vakantie voor een verrassing voor een aantal oudere gemeenteleden.
  • Church4You is online.

Andere wijzigingen tijdens de lockdown:

• De kerstwandeling voor gezinnen op 24 december vervalt. Wel krijgen alle kinderen die zich hebben opgegeven een speciale verrassing thuisbezorgd.
  • Ook het gezamenlijk kijken naar ‘Kerst met Sela’ op 21 december gaat niet door.
  • Op 24 december brengt de diaconie voor de gemeenteleden die dat willen het kerstlicht vanuit De Ark naar uw huis (het kerstlicht ophalen in De Ark vervalt). Wilt u het kerstlicht thuis ontvangen? Geef u dan op door uw naam en adres te mailen naar diaconie@kerk-de-ark.nl of dit op de voicemail van 010-5115168 in te spreken.
  • Het inloopspreekuur van onze nieuwe predikant ds. Hedda Klip vervalt in deze periode. Zij is wel bereikbaar via dsHKlip@kerk-de-ark.nl

De kerkdienst online: Livestream

De kerkdienst via een livestream? In gewoon Nederlands: via internet kunt u de kerkdienst thuis volgen, met beeld en geluid. Hiervoor heeft u een computer, een tablet of een telefoon nodig, en verbinding met het internet. Of met een kerkradio voor alleen geluid. Terwijl in de kerk een kerkdienst wordt gehouden, beleeft u deze gelijktijdig thuis mee. Natuurlijk is dat wel anders dan echt in de kerk aanwezig zijn: we zien elkaar niet, de voorganger ziet ons niet, we zijn niet in het vertrouwde gebouw. Maar toch: op deze manier is de kerk bij ons thuis. Gods huis, gewoon in ons eigen huis.

Wanneer u een tv-programma kijkt, zit u wellicht gewoon op de bank of in een stoel naar de tv te kijken en luisteren. Als u nu de kerkdienst thuis volgt, dan kan dat ook op die manier. Maar u kunt uw huis ook iets meer kerk maken. Bijvoorbeeld door een kaars aan te steken. Door het liedboek te pakken en zelf mee te zingen. Door de dienst te vieren zoals u dat in het kerkgebouw ook zou doen. Misschien heeft u wel een persoonlijk ritueel voor deze vieringen. Zo vieren we: thuis maar wel met elkaar!

Na het besluit in het moderamen, afgelopen woensdagavond, hebben enkele gemeenteleden donderdag veel werk verzet om de livestream snel mogelijk te maken. Hier is wel wat voor nodig: alleen met een camera ben je er niet. Denk aan een goede, snelle en stabiele internetverbinding, computerapparatuur, extra microfoons, en uiteraard de bediening van deze apparatuur. Dat is allemaal gelukt zodat we zondag live kunnen gaan. Een compliment aan de mensen die dit mogelijk maken is zeker op zijn plaats!

We zijn dankbaar dat dit nu vóór de Kerst op gang is gebracht, zeker nu we niet in De Ark kunnen zijn. Via deze weg wens ik u daarom goede en gezegende diensten toe. Ik hoop van harte dat u ervaart, al bent u thuis, dat u dan aanwezig bent in Gods kerk.

Met hartelijke groet,

Gert van Ramshorst, voorzitter kerkenraad