Communiqué: Uit de kerkenraad

Dit bericht is verlopen op 2023-03-28

Donderdag 26 januari hebben we in de kerkenraadsvergadering gesproken over onze Plaatselijke Regeling. Tijdens het gemeenteberaad in december 2022 hebben jullie daar vragen over gesteld of opmerkingen over gemaakt. Twee daarvan gingen over een concrete beschrijving (of het ontbreken ervan) in de Regeling. Daar zou de kerkenraad nog naar kijken.

De eerste was de vraag of in de Regeling kan worden opgenomen wat iemand moet doen om gastlid bij ons te worden. Dat is heel eenvoudig: gewoon even aanvragen bij de kerkenraad. Iemand die gastlid wil zijn, kan dat aanvragen door een gemotiveerd, schriftelijk verzoek bij de kerkenraad in te dienen. De kerkenraad moet dan binnen een termijn van zes weken beslissen of dat verzoek wordt goedgekeurd. Omdat de kerkenraad maar zes keer per jaar bijeen komt hebben we afgesproken dat de afhandeling van zo’n verzoek, wanneer er geen twijfel bestaat over de aanvraag, door het moderamen kan worden gedaan. Als er wel twijfel bestaat legt het moderamen de aanvraag alsnog aan de kerkenraad voor. We hebben in de vergadering nagedacht over hoe we dat het best in de Regeling omschrijven. De preciese formulering wordt nu uitgewerkt.

Het tweede onderwerp in de Regeling waarvoor onze aandacht werd gevraagd, is de deelname aan het avondmaal. De huidige omschrijving is dat zowel belijdende leden als doopleden aan het avondmaal kunnen deelnemen, evenals kinderen. Tijdens het gemeenteberaad werd daarover opgemerkt dat het wel heel summier omschreven was en dat de praktijk ruimer is dan wat er staat. Ook daarover heeft de kerkenraad van gedachten gewisseld. Hoe doen we het nu? Is iedereen welkom of wijzen we mensen af? Volwassenen en kinderen, belijdend, gedoopt of niet gedoopt? En wat te doen met gasten in de kerkdienst, waarvoor je vroeger nog snel even toestemming aan de kerkenraad moest vragen? En als een gast toestemming vraagt, controleren we dan of zijn verhaal klopt? Al dat soort vragen zijn aan de orde geweest.

We willen graag een gastvrije kerk zijn. Iedereen welkom en we leggen nooit iemand een beperking op om aan het avondmaal deel te nemen. Dat is al jaren zo in onze kerk. De formulering in de Plaatselijke Regeling wordt hierop aangepast: allen die in de kerkdienst aanwezig zijn worden uitgenodigd deel te nemen aan de viering van het avondmaal.

Binnenkort hebben we de juiste formuleringen klaar en zetten we de aangepaste Plaatselijke Regeling op de website.

Dan hebben we nog even stilgestaan bij ons kerkgebouw. Dat het onderhoud duur is, de energiekosten hoog zijn, het kerkbezoek terugloopt zal jullie niet ontgaan zijn. Dit is, en dat is ook wel bij iedereen bekend, al jaren een aandachtspunt. We zijn inmiddels opnieuw op het punt gekomen dat we moeten nadenken over de toekomst van ons kerkgebouw. Wanneer de uitkomsten van de Aktie Kerkbalans bekend zijn kunnen we daar concreter naar kijken. Intussen beginnen we alvast met nadenken op welke manier we de gedachtewisseling hierover binnen de kerkenraad maar zeker ook met de gemeente willen voeren, zodat we tot goede besluitvorming kunnen komen. We verwachten er in de loop van maart een kerkenraadsdag over te kunnen houden en daarna verdere informatie met jullie te kunnen delen.

Hartelijke groet,

Roelie Schipperus