Besluiten op weg naar een nieuwe predikant.

Dit bericht is verlopen op 2021-11-30

Besluiten zijn genomen:
Op maandag 6 en 13 september hebben we als gemeente gesproken over een te beroepen predikant. Drie vragen stonden centraal: wat is het gewenste profiel van de predikant, hoe groot is de formatieplaats, en bieden we de predikant wel of geen pastorie aan. Deze twee avonden hebben we gehouden, om vanuit de gemeente te horen hoe over deze onderwerpen wordt gedacht, en dat was zeer waardevol. Dank allen voor het meedenken en voor de geleverde bijdragen! Afzonderlijk kunt u binnenkort een samenvattend verslag lezen van de beide avonden.
Na deze avonden heeft de kerkenraad op 23 september vergaderd, om op de genoemde drie aspecten tot een besluit te komen. Dat is gelukt, in dit bericht informeren we wat we hebben besloten.
Wat we hebben besloten:
Betreffende het profiel hebben we besloten tot vaststelling van het profiel dat is opgesteld door de gemeenteadviseur (zoals gepubliceerd in de stukken voor het gemeenteberaad), met één toevoeging. Deze toevoeging is als volgt geformuleerd: “De predikant weet zich geroepen door God voor het werk als predikant, en weet zich geïnspireerd door de Heilige Geest. Het is een persoon met charisma, die als kwetsbaar mens houvast weet te geven aan gemeenteleden met vragen, die weet waar hij/zij staat in het geloof en dit kan uitdragen.” Hiermee hebben we besloten in lijn met de formulering zoals die op 13 september in het gemeenteberaad is besproken.
Betreffende de formatieplaats hebben we besloten in lijn met het eerdere advies, waar ook vanuit de gemeente de meerderheid zich in kon vinden. Dit betekent dat we een predikant zoeken voor 0,8 FTE, met andere woorden: we stellen een 80% vacature.
Betreffende een pastorie hebben we ook in de kerkenraad uitgebreid doorgesproken, in de afweging tussen enerzijds het advies dat het College van Kerkrentmeesters eerder heeft opgesteld, en anderzijds de afwegingen zoals die in het gemeenteberaad zijn besproken. Dit heeft geleid tot het besluit dat we de voorkeur geven aan een predikant waarbij geen pastorie nodig is, maar wanneer voor het beroepen van een geschikte predikant een pastorie nodig is dan bieden we die wel aan. Hiermee komen we tegemoet aan de wens, die ook in de kerkenraad wordt gehoord, om de kans op een geschikte predikant zo groot mogelijk te maken. Tegelijk kiezen we ervoor, als deze mogelijkheid zich voordoet, om bij voorkeur een geschikte predikant te beroepen waarvoor aankoop van een pastorie niet nodig is.
Hoe nu verder:
Inmiddels zijn de eerste stappen gezet om het beroepingswerk te kunnen starten. Uiteraard wordt hiervoor een beroepingscommissie samengesteld die vervolgens aan de slag gaat. Daarnaast moeten ook verschillende andere zaken worden geregeld, in een volgend bericht zullen we hier nader op ingaan.
Nu het profiel voor een predikant bekend is, willen wij jou, u vragen om mee te denken. Kent u een predikant die past in dit profiel? Dan kunt u hem of haar voordragen als kandidaat voor het vervullen van de vacature. Denkt u nu alvast hierover na, volgende week leest u hoe u deze kandidaat kunt voordragen.
Met hartelijke groet, namens de kerkenraad
Gert van Ramshorst, voorzitter