Ambtsdragers en vrijwilligers

Dit bericht is verlopen op 2021-11-23

Aanstaande zondagochtend nemen we afscheid van aftredende ambtsdragers en mogen we nieuwe ambtsdragers bevestigen. Ieder jaar is dit voor de betrokkenen en voor onze gemeente een heuglijk moment: we mogen dankbaar zijn dat velen hun schouders onder het werk voor onze gemeente zetten.

Het bevestigen van ambtsdragers is heel zichtbaar in de kerk. We weten allemaal dat er ondertussen veel meer mensen actief zijn in onze gemeente, als vrijwilliger in allerlei rollen. Velen zie je niet en hoor je niet: zij vinden het prima om achter de schermen te werken. Anderen zijn wel meer zichtbaar in hun rollen. Op deze plaats een heel groot DANK JE WEL! voor iedereen die zich, in welke hoedanigheid ook, voor onze gemeente inzet!

De ambtsdragers, dat zijn onze ouderlingen, diakenen en predikant, vormen samen de kerkenraad. In deze hoedanigheid vervullen zij een bijzondere rol als vertegenwoordiger van onze gemeente. Over belangrijke onderwerpen wordt door de kerkenraad besloten, als ambtsdrager ben je daarom onderdeel van de leiding van onze gemeente. Een dankbare taak, al besef ik maar al te goed dat het soms ook een moeilijke taak kan zijn. Daarom zijn we blij dat we zondag toch ook weer een nieuwe ambtsdrager mogen bevestigen.

Wat verandert er in de kerkenraad?

In de weken voorafgaand aan de bevestigingsdienst heeft u al kunnen horen wie wordt bevestigd. De kerkenraad heeft in de vergadering op 23 september ingestemd met de volgende wijzigingen in de samenstelling van de kerkenraad.

Allereerst in het College van Kerkrentmeesters (CvK): aan het begin van de zomer hebben twee leden aangegeven te willen aftreden als ouderling-kerkrentmeester. Dick den Bakker en Aad Barnhoorn hebben inmiddels hun actieve betrokkenheid beëindigd. Het is goed te vermelden dat de aanleiding van hun beider besluit vooral ligt in de druk die het werk voor het CvK in het afgelopen jaar (en ook al eerder) met zich mee heeft gebracht en het gebrek aan steun dat zij hierbij hebben ervaren. Mede de onrust die in onze gemeente ontstond, maakte het voor hen ongewenst zwaar om dit ambt te blijven vervullen. Dick en Aad, op deze plaats bedank ik jullie voor de vele energie die jullie beiden hebben gestoken in het werk de afgelopen periode en de oprechtheid die je hierbij hebt nagestreefd!

Binnen het CvK is verder de ambtstermijn van Roelof Toering afgelopen. Om continuïteit binnen het CvK te waarborgen, heeft Roelof zich bereid getoond om nog tenminste tot eind 2021 als ouderling-kerkrentmeester actief te blijven. Dank je wel Roelof hiervoor, in de afgelopen periode kwam er veel op je schouders terecht! Verder zijn we verheugd dat Wolfert Spijker heeft aangegeven het ambt van ouderling-kerkrentmeester op zich te willen nemen en daarmee het CvK komt versterken in de rol van voorzitter. Je bent de laatste maand al betrokken bij verschillende overleggen, fijn dat je deze rol op je wilt nemen!

Binnen de diaconie was Tiny Bak twee jaar geleden aan het eind van haar ambtstermijn, destijds heeft zij nog voor twee jaar bijgetekend. Daarmee loopt nu haar periode af, zij zal aftreden als diaken. Dank je wel Tiny voor al je inspanningen binnen de diaconie in de afgelopen jaren!

Daarnaast is de ambtstermijn van Dennis Koops afgelopen. Hij heeft aangegeven te willen bijtekenen voor aanvullend twee jaar. Fijn Dennis dat je bereid bent ook de komende jaren als diaken actief onze gemeente te willen blijven ondersteunen!

De oplettende lezer heeft al begrepen dat er nog vacatures zijn. In 2020 was al een vacature ontstaan binnen de diaconie, daar zijn nu dus twee vacatures. Ook binnen het CvK is nog een vacature open, en bij het aftreden van Roelof ontstaat eind dit jaar ook een tweede vacature. Weet je kandidaten voor één van deze functies? Laat het vooral even weten aan Wolfert Spijker (CvK) of Frans-Jan Voogt (diaconie).

Tot slot loopt binnen het moderamen de ambtstermijn af van onze scriba, Janny Korevaar. Al vroeg dit jaar dachten we een opvolger te hebben gevonden, maar door recente ontwikkelingen is dat niet doorgegaan. Een belangrijke reden van het terugtrekken van deze kandidaat ligt in de vragen waar je als ambtsdrager in de bevestigingsdienst wordt geacht met “Ja” op te antwoorden. Alhoewel hij heeft besloten niet bevestigd te willen worden omdat hij niet vanuit zijn hart met “Ja” kan antwoorden, is deze ontwikkeling reden voor de kerkenraad om op een later moment de formulering van deze vragen en de ondertekening van de belijdenisgeschriften opnieuw in overweging te nemen.

Inmiddels heeft Janny aangegeven haar ambtstermijn nog eens met twee jaar te willen verlengen. Janny, dank je voor deze bereidheid om de rol van scriba ook in de komende twee jaar te willen blijven vervullen!

Met hartelijke groet, namens de kerkenraad

Gert van Ramshorst, voorzitter