Actie Kerkbalans

Dit bericht is verlopen op 2021-05-18

Het zijn rare tijden, zo zeggen we vaak tegen elkaar. Veel dingen kunnen niet plaatsvinden of worden op een andere manier georganiseerd. Ook voor de Actie Kerkbalans ging het dit jaar anders dan anders. Normaal gesproken gaan tientallen gemeenteleden op pad om de bekende envelop af te geven en weer op te halen. Dit jaar is ervoor gekozen om zoveel mogelijk gemeenteleden een mail te sturen met een brief. Mensen waarvan we geen mailadres hebben, kregen deze brief bezorgd. Met een opmerkelijke vraag: reageert u alleen als u iets wilt veranderen aan uw bijdrage. Reageert u niet, dan gaan we ervan uit dat u uw bijdrage voor de kerk voor 2021 handhaaft op het niveau van 2020.

Op dit moment kunnen we u de opbrengst van de Actie Kerkbalans vertellen. Althans het bedrag van de toezeggingen voor 2020 minus de ontvangen verlagingen en plus de ontvangen verhogingen. Dit resulteert in het bedrag waarvan we uitgaan dat het door u in het huidige jaar aan de kerk zal worden bijgedragen.

De opbrengst bedraagt circa € 158.000. Dat is, zoals we verwachtten, lager dan het afgelopen jaar (€ 8.000). Dit is vooral veroorzaakt door het overlijden en verhuizingen van gemeenteleden. Daarnaast is het wel € 5.500 hoger dan het bedrag waarmee we in de begroting voor het jaar 2021 rekening hebben gehouden.

We weten natuurlijk niet wat er in de komende tijd gaat gebeuren, maar deze toezegging van u als gemeente geeft het vertrouwen dat we met optimisme verder kunnen gaan.

U allen hartelijk dank voor uw toegezegde bijdrage en tot slot ook Wim Ruggenberg en Johan de Boer – nogmaals – dank voor hun onvermoeibare inzet om de actie goed te laten verlopen.

Verzetten?

Nu we het toch over de Actie Kerkbalans hebben, willen we ook het punt aankaarten waarover we eerder berichtten. Misschien kunt u zich herinneren dat er werd nagedacht om de Actie Kerkbalans, die landelijk altijd in januari wordt georganiseerd, te verplaatsen naar de maand september. Daarvoor was een aantal redenen, bijvoorbeeld dat we al bij het opstellen van de begroting voor een nieuw jaar weten welke bijdragen we van u mogen verwachten.

Door een werkgroep vanuit diakonie en College van Kerkrentmeesters is alles eens goed op een rij gezet en is geconcludeerd dat er best redenen zijn om de actie naar september te verzetten, maar dat er ook redenen zijn om dit niet te doen.

Zowel in een vergadering van de diakonie als van het College van Kerkrentmeesters is vervolgens besloten om nu nog niet tot verplaatsing over te gaan. Afgesproken is dat er in de komende maanden nagedacht gaat worden over verdere digitalisering in onze kerk. Dan gaat het om de wijze van collecteren, maar ook om de Actie Kerkbalans digitaal te organiseren. We gaan ervanuit dat dit mogelijk is, wat zal betekenen dat bijvoorbeeld niet meer in de donkere januarimaand zoveel mensen met enveloppen langs de deur hoeven te gaan. Pas wanneer we weten hoe die digitalisering verder gaat, kan er nagedacht worden of verplaatsing naar september toch een goed idee is.

Kortom: de Actie Kerkbalans blijft vooralsnog gewoon in januari georganiseerd worden, tenzij we na het onderzoek naar digitalisering tot een andere conclusie komen. Met de kanttekening dat we natuurlijk altijd zullen zorgen, dat mensen die niet digitaal kunnen reageren, dat gewoon op de huidige manier kunnen blijven doen.

School in de kerk

Tot slot willen we u het volgende vertellen: zoals u weet zijn onlangs ook de scholen voor voortgezet onderwijs weer begonnen met lesgeven. Zij hebben te maken met strenge coronaregels, waarbij leerlingen ook voldoende afstand moeten houden. In overleg met de BARK (de beheerders van ons kerkgebouw) en het CvK hebben we gemeend de twee scholen voor voortgezet onderwijs in onze gemeente te benaderen en na te gaan of we hen met een groot gebouw kunnen helpen om de heropening mogelijk te maken. Zo laten we zien dat we een maatschappelijke verantwoordelijkheid als kerk willen nemen. Op deze scholen zitten daarnaast ook jongeren, die bij onze kerkgemeenschap horen.

Melanchthon heeft aangegeven oplossingen in de eigen gebouwen te kunnen realiseren en dus geen gebruik van onze kerk te willen maken. Men stelde het aanbod wel erg op prijs. Het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek is wel graag op ons aanbod ingegaan, met toestemming van de Veiligheidsregio. Zij willen examens afnemen in de periode van 22-31 maart a.s. Doordat ze dat nu in ons kerkgebouw kunnen doen, kunnen de andere leerlingen gewoon naar hun eigen school blijven gaan.

Als u dus volgende week langs de kerk rijdt en u ziet veel fietsen staan of jongeren die in- en uitlopen, dan weet u hoe dat komt.

Tot slot

Dit bericht eindigen we weer met de vraag om ons als College van Kerkrentmeesters te benaderen als u opmerkingen of vragen heeft over wat we schrijven of anderszins. Op het vorige bericht, waarin we u vertelden over vragen die er zijn rondom de toekomstige predikantsformatie, het hebben van een pastorie en hoe we verder gaan met ons kerkgebouw, hebben we één reactie ontvangen.

Als College van Kerkrentmeester gaan we er nu vanuit dat u als gemeente goed geïnformeerd bent over de vraagstukken die er zijn. We gaan de komende tijd de mogelijk kleinere predikantsformatie definitief doorrekenen in verband met de invulling van de vacature. Daarnaast zetten we alles nog een keer goed op een rij over de pastorie, waarbij volgens ons het aanbieden van een koopwoning niet echt meer tot de mogelijkheden behoort. Onze aanbevelingen leggen we vervolgens ter besluitvorming voor aan de kerkenraad.

We houden u op de hoogte.

Namens het College van Kerkrentmeesters,

Dick den Bakker